Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zmocněnec pro D1: Dálnice se musí rychle opravit. I na úkor jiných silnic

  2:32
Odstupující šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc se připravuje na funkci koordinátora pro modernizaci D1 a dostavby R35. Oprava nejstarší tuzemské dálnice D1 je podle něj prioritou číslo jedna. Pokud by na ni chyběly peníze, stát by případně pozastavil jiné dopravní stavby.

Jiří Švorc rezignoval na funkci šéfa ŘSD. Má se stát vládním zmocněncem pro dostavbu silnice R35 a modernizaci dálnice D1. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Oprava D1 má začít na jaře příštího roku a vyjde na zhruba 22 miliard korun. V první etapě projde opravami pět nejhorších úseků. Vláda chce na projekt využít evropské peníze včetně těch, které nestihne vyčerpat na jiných stavbách (o chystané opravě D1 čtěte zde). "Jak dlouho bude modernizace trvat, záleží na tom, kolik peněz stát na stavbu uvolní," říká Švorc.

Budou na modernizaci D1 v době všeobecného šetření peníze?
S modernizací D1 už nemůžeme čekat. Jsou na ní úseky, které pokud neopravíme, může se stát, že je jednou budeme muset uzavřít. V případě, že zůstane státní rozpočet v ořezaném rámci tak, jak je dnes navrhován, budeme muset přikročit případně i k pozastavení některých jiných staveb. D1 je priorita. Akce je rozdělena do 25 etap, které budou realizovány podle toho, kolik nám v jednotlivých letech bude ze státního rozpočtu uvolněno.

Do budoucna by financování staveb mohla pomoci transformace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost. ŘSD má totiž nyní status příspěvkové organizace a jediným zdrojem jeho příjmu jsou peníze ze státního rozpočtu. Pokud by se však z ŘSD stala akciová společnost, což může trvat měsíce až roky, rázem by zde vznikl subjekt s vlastním majetkem téměř 400 miliard korun. Organizace s takovým majetkem uloženým v silničních stavbách a pozemcích je dostatečně silnou garancí, aby ŘSD mohlo získat další finanční zdroje.

Během příštího roku zahájí ŘSD po letech příprav modernizaci dálnice až na pěti úsecích o celkové délce 40 kilometrů.

D1 je pověstná kolonami, jak budou vyřešeny objízdné trasy?
Omezení provozu vnímáme jako největší problém. V první etapě budou zúženy čtyři jízdní pruhy na tři, převedením na jednu stranu dálnice. Jsme si vědomi toho, že pro řidiče půjde o snížení komfortu, ale svést dopravu z dálnice například v oblasti Vysočiny je obtížně představitelné. Samozřejmě součástí projektu bude plán záložní objízdné trasy určené pro hasiče, policii a sanitky.

Celá akce bude vyžadovat maximální spolupráci s policií. Budeme usilovat o to, aby policie v místech zúžení prováděla preventivní dohled. Musíme také apelovat na řidiče, aby dodržovali omezení rychlosti a všechna označení na zúžených místech. Troufám si říct, že s výjimkou pátečního odpoledne v okolí velkých měst by se nám za těchto podmínek mělo dařit držet dálnici průjezdnou.

Jak to vypadá s dostavbou silnice R35, která by měla dálnici D1 odlehčit?
Projekt rychlostní silnice R35 má dvě části. První má vést mezi Hradcem Králové a Turnovem, druhý mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Druhý úsek má podle mého názoru větší prioritu, protože má být alternativou, jak se dostat po silnici dálničního typu do Ostravy. Jeho projekt se bude připravovat souběžně s modernizací D1, je na něm ale ještě několik let práce. Stavbě by velmi pomohla novela zákona o výkupu pozemků, protože nyní vykupujeme pozemky až poté, co na ně stát získá územní rozhodnutí. Například z původní louky se tak stane stavební pozemek, který pak vykupujeme několikanásobně dráž.

Máte už představu o svém novém úřadě a týmu vládního zmocněnce?
Neměl by vzniknout žádný úřad. Vzniknou dva pracovní týmy. První bude složený ze zaměstnanců ŘSD a druhý z pracovníků ministerstva dopravy. Já bych měl stát v čele druhého týmu, kde bude zastoupen pracovník ŘSD, zástupce generálního projektanta či zástupce náměstka ministra dopravy. Bude to velmi malý tým, který si bude ke konzultaci zvát jednotlivé náměstky z jiných resortů. Modernizace D1 je totiž velmi náročná na komunikaci a koordinaci s jinými ministerstvy.

Jak je to s vaším odchodem z vedení ŘSD? Spekuluje se o tom, že jste byl vyhozen.
Pro období transformace ŘSD má ministr dopravy představu o jiném personálním obsazení na pozici generálního ředitele s větší zkušeností s takovým projektem. Na druhou stranu, pro modernizaci dálnice D1 a projekt R35 je dlouhodobý deficit pozice koordinátora s výrazně silnějším mandátem, než má Ředitelství silnic a dálnic. A toto byly základní parametry mojí dohody s ministrem dopravy.

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Pixar bude propouštět. Místo streamovacích služeb zacílí opět na filmy

22. května 2024

Americké filmové studio Pixar propustí desítky zaměstnanců. Dceřiná společnost The Walt Disney...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...