Z pětačtyřiceti přihlášených škol, které poslaly návrh poledního menu, vybrala odborná porota deset finalistů, kteří od brzkého rána měřili své síly v kuchyni Základní školy Chelčického v Praze 3.
Uvařená jídla pak postupně servírovali porotě, v níž zasedli zástupci Všeobecné zdravotní pojišťovny, ministerstva školství či Společnosti pro výživu, která soutěž pořádala. Porotci školních jídel se na jeden den stali i známí kuchaři "kluci v akci" Filip Sajler a Ondřej Slanina a také dva žáci místní školy.
"Chuťově je to v pořádku, ale proč neuvaříte třeba tresku," ptá se Filip Sajler jedné soutěžící, když ochutnával už několikátého pangasia. Kluci v akci by na školních talířích viděli radši kapra, tresku či lososa.
"Filip tu sice bojuje za českou rybu, ale já musím připomenout, že pangasius je sladkovodní ryba a je například skvělým zdrojem nenasycených mastných kyselin," oponuje pediatr z motolské nemocnice a šéf poroty Petr Tláskal.
VÍTĚZNÉ MENUPolévka z míchaných luštěnin s uzeným tofu Zapečené rybí filé se zeleninou, brambory Ledový salát Tvarohový krém s ovocným přelivem a müsli |
Pangasia obhajuje i vedoucí jídelny Základní školy Na Výsluní v Uherském Brodě Dagmar Trtková. Vysvětluje porotě, že ryby dětem moc nevoní, ale díky pangasiovi se je naučily jíst. "Když se pangasius dostal do školních jídelen, tak to bylo něco revolučního a pro děti nového. Je to ryba bez kostí a není cítit rybinou, proto si ho oblíbily a postupně si zvykly na to jíst ryby," vysvětlovala.
"Víme ale, že je pangasius chován v zajetí a nemá hodnoty mořských ryb, proto jsme od něho začali ustupovat a nahrazovat ho treskou nebo lososem," dodala.
"Já bych svému dítěti pangasia nedával. A už se k tomu nebudu vracet. O mrtvých jen dobře, ať žije pangasius," uzavřel debatu Sajler.
Vyhrála polévka z luštěnin a treska za cenu psí konzervy
Aby se školní jídelny do finále dostaly, musely vytvořit polední menu, které běžně nabízí žákům na svém jídelníčku. Podmínkou také bylo, aby menu vyšlo maximálně na 27,50 Kč, byla v něm ryba nebo luštěniny a splňovalo výživové hodnoty.
Podle "kluků v akci" by se leckteré restaurace mohly od školních jídelen učit. "Za cenu psí konzervy dostávají děti tříchodové menu a ta kvalita pokrmů je fantastická," zhodnotil soutěžní školní obědy Sajler.
Nejlepším obědem se ode dneška může chlubit uherskobrodská škola, která jako vítěz získala dvacet tisíc korun na vybavení školní kuchyně. Kuchařkám se povedlo oslnit porotu polévkou z luštěnin. "Polévka byla famózní. My jsme polévkový národ a já je mám rád a všude je podporuju," komentoval Sajler výkon kuchařek nad prázdným talířem.
"Pracuji ve školní jídelně třicet čtyři let a ten vývoj je obrovský a zasloužily jsme se o to i my. Sledujeme moderní trendy zdravé výživy. Někdy se stává, že maminky nám samy volají a ptají se na recepty, protože jejich dítě by si chtělo i doma dát to, co jedlo u nás v jídelně," chlubí se oceněná Trtková.
Na druhém místě skončila pražská Základní škola Chmelnice, která zabodovala s gratinovaným lososem s listovým špenátem a těstovinami. Třetí příčku obsadila Základní škola Volyně s pohankovou polévkou a rybím filé. "Je dobře, že nezapomínáme na pohanku, myslím, že v rodinách o ní často nikdy ani neslyšeli," okomentoval polévku Slanina.
U volyňské školy porota kromě "moderní" polévky ocenila i to, že mají v týmu kuchaře-muže. "Hlavní jídlo dělal chlap a salát ženská," zatipoval si jeden z porotců.
Spokojený byl i nejmladší z porotců, třináctiletý Oldřich Kaliáš. "Jsou tu lepší jídla než v naší jídelně. Pestřejší, chutnější, hezky servírované," zhodnotil výkony kuchařských týmů.
Jídlo nesmí být moc zelené
Cílem soutěže bylo zbořit zažitý mýtus, že pokrmy připravované ve školních jídelnách nejsou dobré. A jaké vlastně školy používají "fígle", aby děti jedly i to, co třeba neznají z domova?
"Čím barevnější, tím lepší a nesmí to být moc zelené. A děti také nemají rády teplou zeleninu. Když už zeleninu, tak čerstvou," sdělují mi kuchařky z Červeného Kostelce.
S ostatními soutěžícími se shodují v tom, že největší pokrok ve školních jídelnách spočívá v technologii, dopustit nemohou na konvektomat. "To je chytrá mašina. Dneska jsme v ní udělaly dezert, pak jsme tam daly rybí koule, nahřály talíře. Můžete tam dát i rýži, knedlíky," vyjmenovávají přednosti přístroje kuchařky.
"A nebojíte se, že za pár let už nebudete s tímto pokrokem v kuchyni potřeba," ptám se.
"Myslíme, že nějakou dobu nás ještě potřeba bude."
ŽIJ ZDRAVĚSoutěž O nejlepší školní oběd se konala v rámci projektu Žij zdravě. Žij zdravě je celostátní kampaň, jejímž cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o obezitě, přispět ke změně chování a napomoci k takzvané rovnici zdravého života, která říká: lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít. Projekt Žij zdravě vznikl v roce 2007 za podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny. Jeho součástí je internetový portál www.zijzdrave.cz, kde najdete rady odborníků, celostátní výzkum veřejného mínění o problematice nadváhy a obezity či jídelníčky pro školy. Součástí tohoto projektu je Jízda kuchařů YesNeYes po českých základních školách (viz Kluci v akci provoněli školu zdravými pochoutkami, žáci se o ně prali) |