Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na zkoušku v kabině kombajnu. Pro každého to není

Jedete rychlostí slimáka, ale stejně se v klimatizované kabině pořádně zapotíte. Řídit kombajn není jen tak; musíte sledovat spoustu věcí a s odpočinkem vůbec nepočítejte. Moderní kombajn je navíc napěchovaný moderní technikou, kterou nezvládne každý.

„Nejdůležitější je dobré proškolení obsluhy,“ říká Petr Nedbal, hlavní agronom Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi, když do kabiny téhle sedmitunové pojízdné plechové stodoly, oficiálně nazývané sklízecí mlátička, lezeme po schůdkách.

„Stál sedm milionů,“ připomíná Nedbal. „Máme jednu na náš tisícihektarový podnik. Je tak velká, že na některých malých pozemcích se ani neotočí.“

Výkon kombajnu se udává hektarech, které dokáže za den sklidit. „Náš“ Class Lexion umí za den kolem 20. „Je to kolem 20 hektarů pšenice, u speciálních plodin míň,“ vysvětluje Nedbal. Hrachu nebo řepky sklidí tak 13 až 15 hektarů za den. Také záleží na tom, jestli je porost polehlý. „Dobrý kombajnista má stabilní výsledky,“ dodává Nedbal.

V „našem“ kombajnu Claas Lexion pracuje šestiapůllitrový šestiválec od Mercedesu. Denně tankuje kolem 300 litrů nafty, což odpovídá spotřebě přibližně 15 litrů na hektar. „Když nedrtí slámu, je to o tři až pět litrů míň,“ doplňuje agronom.

Když jsou žně v plném proudu, sedí kombajnér za volantem třeba dvanáct hodin denně. A to musí brzy ráno do práce, aby stačil kombajn překontrolovat a připravit. „Kombajn pracuje podle rosy od deváté až desáté ranní do deváté večer a kombajnér nastupuje v 6:30,“ popisuje. „Kontroluje stroj, musí doplnit provozní kapaliny, promazat co je třeba...“

Království počítačů

Sedíte na polstrované sedačce a všechno ovládáte volantem (samozřejmě polohovatelným) a velkou pákou po pravé ruce. Vypadá jako počítačový joystick a jsou na ní ovladače, kterými se řídí žací lišta. Jedním ovladačem ovládáte celou lištu, druhou přihaněč, který vyčesává stébla.

Nejtěžší je ale tohle všechno na začátku správně nastavit. Jezdit s kombajnem nemůže každý. Kdo chce jezdit s dnešním moderním strojem, musí umět ovládat složitou palubní elektroniku. Ke kombajnu dostanete supertlustý manuál, ať má kombajnér přes zimu co číst. Stejně je ale třeba, aby byl tak trochu nadšenec do techniky. Petr Nedbal to s nadsázkou přirovnává k mobilu: „Kombajn nemůže řídit nikdo, kdo nezvládne dobře ovládat alespoň mobilní telefon.“

Předtím, než se vyjede na pole, je třeba nastavit plodinu, kterou budete sklízet. V menu počítače zvolíte třeba oves a elektronika podle předdefinovaných parametrů nastaví žací lištu. Při práci pak musíte navrch k tomu sledovat diagnostiku motoru a všech mechanismů. „Kdyby se třeba motor přehřál, jak se často stávalo u starých kombajnů, je stroj mimo provoz a to si o žních nemůžeme dovolit,“ říká Nedbal.

Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion

Levačkou držíte volant, v pravé tisknete páku, těkáte očima mezi displejem napravo a zvolenou drahou. Hlídáte si kraje lišty, a když na to moc šlápnete, klesají výnosy, protože tahle obří sekačka pak nedokáže dobře sklízet obilí a vymlacovat ho. Přikoupit si můžete třeba vychytávku v podobě laserového navádění. Které pomáhá kombajnérovi pro přesnou jízdu podél hrany strniště. Nejvíce ji využije při práci v noci.

Valíte se pětikilometrovou rychlostí, pod nohama se točí velký buben, který vyčesává obilí a lišta pod ním ho ustřihne. Lišta je 6,7 metru široká, je ovládaná hydraulicky. Obilí pak jde do mlátičky, která z klasů oddělí zrna a za kombajnem už jen vypadává sláma.

Jednoduché to není ani při přejezdech mezi poli. Když se plazíte po silnici, musíte si dávat pozor na únosnost mostků a hlídat prověšené dráty vysokého napětí. A to máte ještě za zády hejno naštvaných osobáků, které se vás bojí předjet, protože zabíráte dvě třetiny silnice.

Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion

Z kabiny je skvělý výhled, k překážkám si najedete s centimetrovou přesností, občas vyženete z obilí zajíce, jindy naberete kámen. Když se v liště zapříčí, musíte ho vyprostit, obvykle stačí dát opačný chod přihaněče. Při pohledu oblakem prachu hlíny a osin, který se mele před plexisklem kabiny jste rádi, že je uzavřená.

Do zásobníku se vejde 7-9 tun nákladu. Řidič může kontrolovat okýnkem za hlavou, nakolik je naplněný. Když je to ze 70 procent, palubní počítač se sám ozve a zapípá. Když je plný, spustí se oranžový maják, to je znamení pro řidiče traktoru, aby přistavil valník. Vyprazdňování zásobníku se spouští kulatým pedálem v levém rohu kabiny, za sekundu proteče dlouhým ramenem 75 litrů obilí.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...