Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stále živé téma: Alfons Mucha fotografem

  11:56
Fotografie pořízené Alfonsem Muchou zvolil nakladatel Viktor Stoilov pro třetí svazek nové edice FOTOTORST. Konal správně: edice pojatá anglicko-česky a rovným dílem cílená na světový a domácí trh se do povědomí asi nejlépe prosadí osvědčenými jmény. Přitom však - a to stojí za povšimnutí - je v této strategii počítáno s momentem překvapení.

Pravda, této nástupní strategii se vymyká monografie známého současného dokumentaristy Bohdana Holomíčka; ve světě však mohou být veskrze subjektivní obrazové záznamy tohoto autora přijímány s neotřelým zájmem a nesejde na tom, že za impuls třeba poslouží v knize přítomné snímky Václava Havla, Holomíčkova přítele. Zmíněný moment překvapení lze ovšem bezpochyby vztáhnout na úvodní svazek řady - Alexandr Hackenschmied je v USA uznáván (pod příjmením Hammid) jako zakladatel avantgardního filmu. Jindřich Štyrský, jehož publikace čeká v edici FOTOTORST na vydání, je do dějin umění zase primárně zanesen jako surrealista, "čistým" fotografem nikdy nebyl. A Alfons Mucha? Ten byl za fotografa považován ještě méně než Štyrský. Náležejí-li ale dnes Štyrského snímky k úhelným kamenům české surrealistické fotografie, potom Muchovy otisky do světlocitlivé chemické vrstvy patří k nepřehlédnutelným výkonům české fotografie na přelomu 19. a 20. století. Čím to?

K vysvětlení postačuje to, co bylo konstatováno v minulosti již několikrát, nejnověji asi v roce 1998, kdy v pražské Galerii Josefa Sudka byly vůbec poprvé představeny Muchovy originální pozitivy, a nikoliv nově zhotovené zvětšeniny z jeho negativů, jako tomu bylo při prezentaci umělcových fotografií roce 1982. Malíř své záběry chápal jako pouhý polotovar a mezistupeň malířské tvorby či jako ryze privátní záznamník z cest či ze setkání s přáteli nebo příbuznými. Že nezůstalo jen u toho, má dvě hlavní příčiny.

Jednu z nich, tu obecnější, výstižně formuloval spolueditor nynějšího Muchova svazku a pisatel úvodního textu Josef Moucha: "Od důležitých autorů bývá nakonec publikováno vše, co je nadáno pečetí jejich ducha, a Muchův případ nemůže být výjimkou." Dodejme, že "pečeť svého ducha" Mucha prvořadě vtiskl snímkům s ženskými a mužskými modely, které aranžoval dle potřeb právě vznikajícího malířského díla. Jasná představa, co Mucha po modelu žádá, a přirozená estetická vytříbenost prostředí, v němž malíř fotografoval, jsou podstatnými složkami těchto snímků.

Druhá příčina je s první v rozporu pouze zdánlivém: malíř se koncentroval na tělesné pozice a proporce a na celkovou kompozici, které si za pomoci fotografií potřeboval ověřit a zakonzervovat. "Neřešil" výraz obličeje modelu, nestál o umění pronikající do lidské psýchy. S odstupem se ovšem vyjevilo cosi podstatného, byť nezamýšleného, hlavně u žen: tím, že se tváří "jen tak", že vlastně se zájmem nebo s jistou ležérností sledují malíře, který je objektivem snímá, získávají záběry podivuhodnou (a moderní!) dvojakost strojenosti a přirozenosti. V těchto fotografiích, vzniklých na konci 19. století a v prvních letech 20. století v Paříži a v New Yorku, leží těžiště svazku.

Pisatel vstupní studie Josef Moucha pro svých deset tiskových stran textu svědomitě prošel širokou škálu literatury, poznámkový aparát je cenným zdrojem informací. Jenže studie takového rozsahu je příliš stručná na to, aby se skutečně seriózně hledaly vztahy mezi Muchovou malbou a fotografií. Mouchovo několikařádkové "vyřízení" Slovanské epopeje, díla tak monumentálního a rozporuplného, nemůže nepůsobit povrchně, nevěrohodně. Moucha měl víc zůstat "uvnitř" Muchových fotografií a pokusit se formulovat, zda během onoho půlstoletí, které chronologicky řazené snímky zabírají, došlo k nějakému posunu v jejich vyznění - jako že došlo, například v nich ubylo spontánnosti.

Musím rovněž konstatovat, že stejně jako u svazku Hackenschmiedových fotografií si dovedu představit kvalitněji vytištěnou publikaci - v polotónech rastr často ruší detaily; na našem trhu dostupná konkurence, například několik svazů edice Aperture Masters Of Photography, vychází v tomto punktu lépe.

Aby ovšem nebylo mýlky: základní koncepce edice FOTOTORST i jejího třetího svazku je v pořádku. U nás nikdy předtím žádná kniha fotografií Alfonse Muchy nevyšla, ve světě, konkrétně v Británii a v USA, se tak poprvé a naposledy stalo v roce 1974.

Josef Moucha a Jiří Řapek: Alfons Mucha

Překlad Derek Paton, grafický koncept Studio Najbrt

Torst, Praha 2000, 152 stran, náklad a cena neuvedeny

Alfons Mucha, Praha 1911

Alfons Mucha, Paříž 1899

Alfons Mucha, Paříž 1898

Alfons Mucha, Zbiroh 1916

Alfons Mucha, New York 1908

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry

17. května 2024  12:48

V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...

A motocyklová stěna smrti je zpět. Blíží se festival bratří Formanů

22. května 2024  16:50

Už v pátek se znovu rozhrne plachta pomyslného šapitó festivalu Arena. Přehlídka akrobacie a nového...

Strach a úzkost na place je u hororů potřeba, říká herečka Madelaine Petsch

22. května 2024  14:15

Exkluzivně Proslavila se díky roli panovačné Cheryl v seriálu Riverdale. Televizním fenoménu od Netflixu,...

Schikaneder či Zoubek. Aukce Galerie Goltzova tvrz nabídne unikátní obrazy

22. května 2024  13:56

Čáslavská Galerie Goltzova tvrz pořádá v úterý 28. května aukci, kde se budou dražit díla českých...

Neduživý a s křivým nosem. Charles Aznavour okouzloval pravdou a vášní

22. května 2024  11:30

Do francouzské hudby vnesl nostalgii, melancholii i dříve tabuizovaná témata. Charles Aznavour,...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...