Trajekt Doňa Paz narazil do ropného tankeru, zemřelo přes čtyři tisíce lidí.

Trajekt Doňa Paz narazil do ropného tankeru, zemřelo přes čtyři tisíce lidí. | foto: Maritime Quest

Před 25 lety loď srazila tanker, umřelo třikrát víc lidí než na Titaniku

  • 12
Více než dvojnásobně přetížené plavidlo, za kormidlem nezkušený plavčík. Tak se dá charakterizovat nejhorší námořní nehoda v době míru. Přesně před 25 lety, 20. prosince 1987, se na cestě do Manily srazil filipínský trajekt Doňa Paz s ropným tankerem Victor. Ten explodoval a uhořelo minimálně 4 386 lidí, pouhých 26 se jich zachránilo.

Třiadevadesát metrů dlouhý trajekt postavili na počátku 60. let v Japonsku, v roce 1975 ho prodali na Filipíny. Nejprve sloužil pod názvem MV Don Sulpicio a v roce 1981 změnil jméno na MV Doňa Paz. Osudný den asi v půl sedmé ráno loď vyplula z města Tacloban, cílovým místem byla Manila.

Podívejte se na největší tragédie civilní lodní dopravy

MS Le Joola. Druhou nejtragičtější lodní havárií v mírových dobách bylo...

Ačkoliv povolovaná maximální kapacita lodi umožňovala přepravovat pouze kolem 1 500 lidí, v tu chvíli byl na lodi téměř trojnásobek pasažérů. Počasí bylo klidné, moře trochu rozbouřené.

Trajekt se s ropným tankerem Victor střetl kolem desáté večer v Tablaské úžině východně od filipínského ostrova Mindoro. Po nárazu začal z poškozeného tankeru vytékat jeho hořlavý náklad, který vzápětí explodoval.

Požár byl tak prudký, že většina cestujících na trajektu neměla šanci dostat se z lodi ven a zemřela přímo v útrobách plavidla. Vyhráno neměli ani ti, kterým se podařilo utéct. Moře kolem místa srážky bylo rovněž v plamenech, živených ropnými produkty plovoucími na hladině.

Zkušení důstojníci popíjeli a koukali na televizi

Podle svědků se cestujícím nepodařilo dostat z nepochopitelných důvodů k zamčeným záchranným vestám a prakticky nefungovala organizace evakuace. Loď v době katastrofy navíc řídil nezkušený plavčík, zatímco ostatní vysocí důstojníci buď popíjeli v baru, nebo se koukali na televizi.

Nejhorší zkáza na moři v historii

Největší počet obětí v historii mořeplavby si potopení lodi vyžádalo v lednu 1945, kdy sovětská ponorka S-13 torpédovala německou osobní loď Wilhelm Gustloff, přepravující uprchlíky z východního Pruska. O život při tom přišlo přes 9 000 lidí. Při patrně nejznámější lodní katastrofě, ztroskotání lodi Titanic v dubnu 1912, zahynulo        1 503 lidí.

Vyšetřování přiřklo vinu za tragédii vlastníkovi tankeru, který plavidlo provozoval bez potřebných dokumentů a nezajistil pro něj kvalifikovanou obsluhu. Zároveň však poukázalo na skutečnost, že trajekt přepravoval výrazně větší počet cestujících, než měl povoleno.

Trajekt klesl na dno po zhruba dvou hodinách, torzo tankeru dokázalo odolávat o dvě hodiny déle. I nad ním se však nakonec vlny uzavřely. Uniknout z hořícího trajektu se podařilo jen čtyřiadvaceti cestujícím. Ze třináctičlenné posádky Victoru vyvázli pouze dva lidé. Trosečníci našli útočiště na palubě jiného trajektu, který proplouval místem nehody.

Následná pátrací akce už žádné další přeživší nepřinesla. Údaje o počtu mrtvých se v důsledku více než značné benevolentnosti ve vedení lodních dokumentů liší.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video