Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zvykáme si na nová sedadla v metru

  10:36aktualizováno  10:36
Praha - Cestující si musí zvykat na novinku. V nových i rekonstruovaných vlacích maetra jsou sedadla uspořádána jinak, než byli lidé doposud zvyklí. Zatímco ve starých ruských vozech byly lavice pro sezení postaveny podélně u stěn vlaku, nové soupravy mají sedadla postavena příčně. Část cestujících proto sedí čelem a část zády ke směru jízdy. Mnohým cestujícím se tato novinka nezamlouvá. Tvrdí přitom, že se jim ve starých soupravách cestovalo pohodlněji.

Dopravní podnik však zdůvodňuje nové, příčné uspořádání sedadel rychlejším odbavením cestujících při nástupu i výstupu ze soupravy. "Do obou typů vozů se vejde přibližně stejný počet cestujících, takže při rozhodování o tom, jaký typ uspořádání zvolit, nehrál počet sedících či stojících žádnou roli," uvedla mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová.

Dodala, že příčné uspořádání sedadel má pro cestující i výhody. "Stojící lidé nezakopávají o nohy těch lidí, kteří sedí, a sedadla umístěná příčně vytvářejí i určitou přirozenou psychologickou přepážku při možných konfliktech," sdělila.

Podle Drážního úřadu, který schvaluje všechny typy kolejových vozidel, jsou ve světě obvyklé oba způsoby uspořádání sedadel. "Ideální je, pokud si cestující může vybrat, jaký druh sedačky mu více vyhovuje. Nejmodernější vozy jsou proto vybaveny oběma typy sedadel. Takové vozy jezdí nyní v novém mnichovském metru a budou i v nových trolejbusech, které začnou na podzim jezdit ve francouzském Lyonu," řekl Miroslav Košatka z pražského Drážního úřadu.

Zdravotní předpisy na tvar sedaček v dopravních prostředcích neexistují, odborníci se však shodují na několika základních podmínkách, které by zajistily zdravé ježdění. Podle přednosty ortopedické kliniky Fakultní nemocnice Motol Tomáše Trče je nejvhodnější polohou například pro jízdu v metru umístění pasažéra očima ve směru jízdy.

"Pokud sedíte, jako je tomu ve starších ruských vagonech, bokem, brzdění a zrychlování posouvá páteř ve směru doprava či doleva. Ta je pak více namáhaná a náchylná k poškození, než když se jen předklání a zaklání," řekl lékař. "Důsledkem pak mohou být poruchy dynamičnosti a postavení páteře, bloky a s tím souvisící bolesti a problémy," uvedl Trč s tím, že stejně jako v automobilu by i sedačky v dopravních prostředcích měly mít opěrku hlavy, protože jinak hlava při nárazech létá prudce dopředu a dozadu. Pohyb dozadu je přitom nebezpečnější.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.