Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Vlny na dálnici? Schválně, tvrdí správce. I přes rostoucí počet nehod

  • 307
Jasně viditelné nerovnosti na pouze rok starém okruhu kolem Prahy potvrzují, že zárukou hladkého svezení není ani nový úsek silnice. Podle Ředitelství silnic a dálnic, které okruh spravuje, jsou ale vlny na silnici záměrné. Policejní průzkumy přitom dokazují, že až 30 procent smrtelných nehod způsobily nerovnosti na silnici.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že vlny na silnici jsou prý záměrné, aby se betonová vozovka mohla časem dotvarovat sama. "Do pěti let by podle projektanta mohlo zvlnění vymizet," přichází mluvčí ŘSD Nina Ledvinová se zarážejícím vysvětlením.

Dopravní experti upozorňují, že právě nekvalitní povrchy nebo špatné dopravní značení často výrazně přispívají k tragickým haváriím. Dokládají to policejní svodky, které často nehodu popisují tak, že "řidič na přehledném úseku náhle dostal smyk a narazil do stromu". Policisté si proto nechávají zpracovávat audity míst, kde se smrtelná dopravní nehoda stala. A výsledky jsou alarmující.

"Loni bylo posouzeno přibližně 650 takových míst, u plné třetiny z nich byly zjištěny závady vozovky nebo dopravního značení, které mohly mít vliv na průběh nehody nebo vnímání řidiče," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Chyby na silnicích se opravují až po tragédiích

Například letos v únoru na rychlostní silnici u Prostějova přeletěla při nehodě řidička do protisměru, kde smetla další auto. Zemřelo šest lidí včetně jednoho dítěte (více o tragické nehodě čtěte zde).

"Audit zjistil, že středová svodidla byla o 40 centimetrů níže, než uvádí norma. Zavinění nehody sice bylo na straně řidičky, kdyby ale byla svodidla v pořádku, následky by nemusely být takové," podotýká Leoš Tržil. Úřady zareagovaly až po nehodě. Rychlost se na silnici snížila na stovku a ŘSD začalo nízká svodidla měnit. Chystá se i oprava nevyhovujícího povrchu.

Smutné je, že mnohdy na nebezpečnou silnici upozorní správce až podobná tragédie. Už dva roky se totiž v Česku neprovádí systematické měření vozovek, které problémová místa odhalilo. "V minulých letech nebyl dostatek financí na řádnou údržbu vozovek ani na měření jejich kvality. Příští rok bychom chtěli tento projekt obnovit," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Oprav kvalitně, ušetříš

Podle Leoše Nekuly, který takzvané povrchové vlastnosti vozovek systematicky měří a sleduje, se stav silnic velmi zhoršil poté, co Česko vstoupilo do schengenského prostoru a na hlavních tazích výrazně stoupl provoz. "V nevyhovujícím či zcela havarijním stavu je dnes minimálně třicet procent povrchů českých silnic," říká Nekula.

Často za to může stavební postup. Na nových dálnicích se používá takzvaný cementobetonový povrch, na kterém auto velmi snadno dostane smyk, starší úseky se zase kvůli nedostatku peněz pouze provizorně látají.

Naopak, když v roce 2008 v Jihomoravském kraji správci kvalitně opravili deset nebezpečných úseků, nehodovost na nich několikanásobně poklesla. Experti spočítali, že za každou korunu vloženou do opravy se státu vrátilo čtyřicet korun na jiných výdajích spojených s případnou nehodou.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue