Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vlny na dálnici? Schválně, tvrdí správce. I přes rostoucí počet nehod

  3:01aktualizováno  3:01
Jasně viditelné nerovnosti na pouze rok starém okruhu kolem Prahy potvrzují, že zárukou hladkého svezení není ani nový úsek silnice. Podle Ředitelství silnic a dálnic, které okruh spravuje, jsou ale vlny na silnici záměrné. Policejní průzkumy přitom dokazují, že až 30 procent smrtelných nehod způsobily nerovnosti na silnici.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že vlny na silnici jsou prý záměrné, aby se betonová vozovka mohla časem dotvarovat sama. "Do pěti let by podle projektanta mohlo zvlnění vymizet," přichází mluvčí ŘSD Nina Ledvinová se zarážejícím vysvětlením.

Dopravní experti upozorňují, že právě nekvalitní povrchy nebo špatné dopravní značení často výrazně přispívají k tragickým haváriím. Dokládají to policejní svodky, které často nehodu popisují tak, že "řidič na přehledném úseku náhle dostal smyk a narazil do stromu". Policisté si proto nechávají zpracovávat audity míst, kde se smrtelná dopravní nehoda stala. A výsledky jsou alarmující.

"Loni bylo posouzeno přibližně 650 takových míst, u plné třetiny z nich byly zjištěny závady vozovky nebo dopravního značení, které mohly mít vliv na průběh nehody nebo vnímání řidiče," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Chyby na silnicích se opravují až po tragédiích

Například letos v únoru na rychlostní silnici u Prostějova přeletěla při nehodě řidička do protisměru, kde smetla další auto. Zemřelo šest lidí včetně jednoho dítěte (více o tragické nehodě čtěte zde).

"Audit zjistil, že středová svodidla byla o 40 centimetrů níže, než uvádí norma. Zavinění nehody sice bylo na straně řidičky, kdyby ale byla svodidla v pořádku, následky by nemusely být takové," podotýká Leoš Tržil. Úřady zareagovaly až po nehodě. Rychlost se na silnici snížila na stovku a ŘSD začalo nízká svodidla měnit. Chystá se i oprava nevyhovujícího povrchu.

Smutné je, že mnohdy na nebezpečnou silnici upozorní správce až podobná tragédie. Už dva roky se totiž v Česku neprovádí systematické měření vozovek, které problémová místa odhalilo. "V minulých letech nebyl dostatek financí na řádnou údržbu vozovek ani na měření jejich kvality. Příští rok bychom chtěli tento projekt obnovit," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Oprav kvalitně, ušetříš

Podle Leoše Nekuly, který takzvané povrchové vlastnosti vozovek systematicky měří a sleduje, se stav silnic velmi zhoršil poté, co Česko vstoupilo do schengenského prostoru a na hlavních tazích výrazně stoupl provoz. "V nevyhovujícím či zcela havarijním stavu je dnes minimálně třicet procent povrchů českých silnic," říká Nekula.

Často za to může stavební postup. Na nových dálnicích se používá takzvaný cementobetonový povrch, na kterém auto velmi snadno dostane smyk, starší úseky se zase kvůli nedostatku peněz pouze provizorně látají.

Naopak, když v roce 2008 v Jihomoravském kraji správci kvalitně opravili deset nebezpečných úseků, nehodovost na nich několikanásobně poklesla. Experti spočítali, že za každou korunu vloženou do opravy se státu vrátilo čtyřicet korun na jiných výdajích spojených s případnou nehodou.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.