Srozumitelné a jasné informace o radaru pro občany -  to je hlavní úkol PR agentury, kterou vybrala vláda. Ilustrační foto.

Srozumitelné a jasné informace o radaru pro občany - to je hlavní úkol PR agentury, kterou vybrala vláda. Ilustrační foto. | foto: Radek Cihla, MF DNES

Zvládli finančníky i pivaře, teď poradí vládě s radarem

  • 489
Uvnitř: AUDIO - Tomáš Klvaňa už nebude na přesvědčování veřejnosti o potřebnosti radaru v Brdech sám. Vláda vybrala agenturu, která se postará o informační kampaň. AMI Communications zajišťovala public relations při zasedání Mezinárodního měnového fondu v Praze, pracovala i pro firmy vyrábějící žvýkačky či pivo.

PR agentura AMI Communication byla vybrána z pěti uchazečů. "Rozhodli jsme se tak jako spousta jiných institucí a firem najmout si na podporu komunikace s veřejností agenturu, která s tím má zkušenosti," vysvětlila iDNES.cz Lucie Mrázová z Úřadu vlády.

AMI Communications by měla vládě pomoct především s uspořádáním informačního turné po Česku, s vydáváním brožurek a komunikací s novináři.

"O konkrétních krocích se teprve budeme domlouvat. Předložili jsme několik návrhů a záleží na rozhodnutí vlády, které z nich se rozhodne využít. Předpokládáme, že naše pomoc půjde od strategie až po jednotlivosti, jako je například formulace informací v letáčcích," uvedl ředitel agentury Milan Hejl.

Od vlády by profesionální "píáristé" měli dostat do dvou milionů. Celkový rozpočet na kampaň podle Klvani není ještě hotov, měl by se ale pohybovat mezi 12 až 15 miliony korun.

Lidé z Podbrdí si opakovaně stěžují, že s nimi vláda nejedná o radaru přímo, ale přes prostředníka. Agentura AMI Communications předem upozorňuje, že nebude dalším mezičlánkem, její úkol bude jiný.

"Naše pomoc bude spočívat v tom, že se budeme snažit poradit cesty, jak oslovit co nejvíce lidí, jak sestavit informační materiály, aby se z nich lidé dozvěděli co nejvíce informací, nebo jakým způsobem je sdělit," vysvětlil Hejl.

Podle něj je ve světě naprosto běžné, že si firmy, ale i vládní a státní instituce najímají poradce. "Nikdo se dnes už nepodivuje, že si subjekty najímají právníky nebo finanční poradce. Stejný případ jsou PR agentury, které spolupracují s jejich tiskovými odbory," podotkl Hejl.

Postup vlády kritizuje ČSSD
ČSSD navrhuje vládě, aby sama více komunikovala s občany i opozicí.
"Chápeme, že se vládě dlouhodobě nedaří přesvědčit naše občany o prospěšnosti umístit americký radar na českém území, ale najímání si marketingové agentury či využívání služeb vládního zmocněnce pro radar Tomáše Klvani odhalují spíše slabost argumentů současné vlády ve prospěch umístění části systému protiraketové obrany USA," říká Antonín Seďa, místopředseda Výboru pro obranu a mluvčí ČSSD pro obranu.
 
Podle ČSSD nemají nedostatek informací pouze sami občané z obcí, které sousedí s vybraným místem pro stavbu radaru, ale dokonce ani samotní zákonodárci.

"Dlouhodobě požadujeme rozumné informace o potřebnosti vybudovat takovýto systém na našem území. Pokud vláda si vláda ke komunikaci s občany vybrala firmu, pak sociální demokraté nevidí jediný důvod proti vypsání celostátního referenda o umístění radarové základny USA na našem území," vysvětlil Seďa.
 
Pokud vláda nepřistoupí na rozhodnutí o radaru v referendu, bude ČSSD pokládat najmutí PR agentury pouze za jasný prostředek lobování současné vlády ve prospěch výstavby radaru GBR. Sociální demokraté jsou totiž přesvědčeni, že podporu veřejnosti pro radar si nelze koupit.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video