Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ztroskotanou Concordii narovnají pomocí obřích nádrží a odtáhnou pryč

  19:04aktualizováno  19:16
Majitel luxusní lodi Costa Concordia, která ztroskotala v polovině ledna, představil plán na odstranění vraku od břehů ostrova Giglio. Technici loď nejdříve narovnají pomocí obřích zásobníků na vodu, které se po vyprázdnění změní ve stabilizační plováky.

Plán vyzvednutí vraku lodi Costa Concordia z útesů u italského ostrova Giglio. | foto: Reuters

Odstraňování vraku začne v nejbližších dnech a potrvá skoro rok. Na tiskové konferenci to oznámili zástupci rejdařství Costa Crociere, které loď vlastní, a americké firmy Titan Salvage, jež má vrak vyprostit.

V první fázi hodlá společnost Titan Salvage ve spolupráci s italskou firmou Micoperi zřídit pod vrakem plavidla podmořskou plošinu. Ta by měla Costu Concordii stabilizovat a zabránit jejímu dalšímu potápění. Částečně potopená loď nyní totiž stále více klouže z útesů pod hladinu.

Fotogalerie

Podívejte se, jak chtějí vyprostit ztroskotaný kolos

Na neponořenou stranu plavidla pak technici připevní dva obrovské zásobníky na vodu. Ve chvíli, kdy začnou s pomocí plovoucích jeřábů narovnávat loď do přirozené polohy, naplní zásobníky vodou. To pomůže ztroskotané plavidlo vyvážit.

Ojedinělá operace

Po narovnání připevní zásobníky i k druhému boku plavidla. Následně ze všech zásobníků vypumpují vodu, díky čemuž se Costa Concordia zdvihne natolik, že bude schopná udržet se na hladině. Prázdné zásobníky přitom budou sloužit jako plováky.

Tažné lodě by pak měly Costu Concordii dopravit do zatím neurčeného italského přístavu. Poslední fází vyprošťovací operace pak bude úklid mořského dna na místě, kde Costa Concordia ztroskotala.

Firmu Titan Salvage si majitel lodě vybral právě kvůli jejímu plánu na záchranu plavidla. "Zvolili jsme nejlepší řešení, které je nejbezpečnější pro životní prostředí na ostrově i v moři," uvedl generální ředitel Costa Crociere Gianni Onorato.


Zdůraznil, že je to poprvé, co se někdo snaží zachránit vrak tak velkého plavidla. Jiné plány počítaly například s rozřezáním lodě na menší kusy, které by byly odtaženy z místa nehody.

Loď s 4 200 lidmi na palubě ztroskotala v noci 13. ledna u ostrova Giglio poblíž toskánského pobřeží. Na útes ji navedl chybný manévr posádky. Odpovědnost za neštěstí, při kterém zemřelo 32 lidí, se přičítá kapitánu lodi Francescovi Schettinovi, palubnímu důstojníkovi Cirovi Ambrosiovi a dalším sedmi členům posádky.

MAPKA: Ztroskotání Costa Concordia
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Ines Rau na archivním snímku
Dívkou měsíce v Playboyi je poprvé transsexuálka, čtenáři reptají

Dívkou měsíce časopisu Playboy se poprvé stala transsexuálka. Francouzská modelka Ines Rauová bude tváří listopadového čísla. Některé čtenáře to popudilo,...  celý článek

Základní škola Rudé armády v čínské provincii S'-čchuan (21. ledna 2015)
Čínští komunisté bojují o dětské duše, ideologická výchova přitvrzuje

Čínská komunistická strana ve snaze udržet si loajalitu nastupujících generací zásadním způsobem reformovala ideologickou výchovu na školách. Učitelé studentům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.