"Šlo o kámen o rozměrech 120 x 70 centimetrů. Našli jsme ho remorkérem ve středu kolem třetí hodiny odpoledne, nesl rýhy po střetu s lodí a byl zamáčknutý do dna," sdělil ředitel závodu Dolní Labe Jindřich Zídek.
Přitom před dvěma týdny kontrolovala dno Labe jiná loď a žádné překážky nenašla. Kámen tak muselo mezitím přizvednout další plavidlo při kotvení.
"Není to nic vzácného, když loď vytáhne kotvou nějaké těleso, jako kámen či něco podobného," vysvětluje Zídek.
Oprava se protáhne
Havarovanou loď odtáhl v úterý remorkér, do Děčína s ní dorazil za pět hodin. Při následné kontrole zjistili technici vedle proraženého trupu i poškození elektroinstalace a motoru, který pohání čerpadlo.
Opravy tak budou delší, než se původně čekalo. "Spravit plášť lodi není nic těžkého. Oprava techniky ale bude náročnější," prohlásil Zídek.
Děravý trup opraví technici v Děčíně, skončit by měli do půli prosince. Hlavní práce pak proběhnou v Mělníku, kde se pracovníci Povodí Vltavy, jež loď vlastní, budou věnovat poničené elektroinstalaci a motoru.
"Opravy v Mělníce potrvají do února, poté se loď může vrátit na Labe," konstatovala mluvčí Povodí Vltava Petra Krainová.
Valentýna II. se používá k mapování říčních koryt a vyhledávání překážek na lodních cestách. V tomto směru jde o nejvýkonnější plavidlo u nás. Na Labi měla odhalit, kde je potřeba prohloubit dno, aby tam mohly jiné lodě bezpečně proplout. Kontrola koryta tak bude pokračovat až v únoru, kdy by měla být Valentýna II. znovu v provozu.