Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nad mořem v Indonésii zmizel airbus. Pátrání bylo přerušeno kvůli tmě

  5:01aktualizováno  19:18
Nad Jávským mořem se v neděli ztratil airbus společnosti AirAsia, který mířil z indonéské Surabáje do Singapuru. Spojení se ztratilo krátce poté, co piloti požádali o změnu kurzu kvůli špatnému počasí. Na palubě bylo 162 lidí. Indonésie patří mezi země s nejvyšším počtem leteckých nehod.

„Letoun se pohyboval na schválené trase a žádal o její změnu kvůli špatnému počasí, než se spojení ztratilo,“ uvedla v prohlášení společnost AirAsia. Hadi Mustofa z indonéského ministerstva dopravy médiím sdělil, že let QZ8501 ztratil kontakt s řídicí věží v Jakartě v neděli v 6:17 místního času (00:17 středoevropského času), tedy přibližně 42 minut po startu.

„Letoun nevyslal žádný nouzový signál,“ uvedl Joko Muryo Atmodjo, ředitel leteckého provozu z indonéského ministerstva dopravy. V době ztráty kontaktu se letoun zřejmě nacházel mezi ostrovem Belitung a městem Pontianak na Borneu.

Podle společnosti AirAsia je na palubě stroje A320-200 155 cestujících a sedm členů posádky. Mezi cestujícími je 149 Indonésanů, tři Jihokorejci a po jednom zástupci ze Spojeného království, Singapuru a Malajsie. 

Indonéské vzdušné síly oznámily, že okamžitě zahájily po zmizelém airbusu pátrání. Také Singapur nabídl pomoc svých vzdušných sil a námořnictva.

Pátrání znovu začne až ráno

Fotogalerie

Na noc bylo pátrání zastaveno. „Skončili jsme v 17:30 (11:30 SEČ, pozn. red.), protože se stmívalo. Ani počasí nebylo příznivé, obloha byla velmi zatažená,“ řekl Mustofa agentuře AFP. „Zítra začneme v sedm hodin, pokud bude dobré počasí, tak i dříve,“ dodal. Tatang Zaenuddin z indonéské záchranné služby agentuře Reuters řekl, že pátrání začne už v šest hodin ráno (o půlnoci středoevropského času).

Podle BBC bývala AirAsia státní malajsijskou společností, který se však potýkala s problémy. Roku 2001 je vyřešil Malajsijec Tony Fernandes, který do té doby podnikal v hudebním průmyslu. Značně zadlužené aerolinky koupil za symbolickou cenu 25 centů a udělal z nich první asijskou nízkonákladovou společnost (více čtěte zde).

AirAsia jako jedna z mála může létat do EU

Indonésie, která je závislá na letecké dopravě spojující jejích více než 17 000 ostrovů, patří mezi země s nejvyšším počtem leteckých nehod. Souostroví s 250 miliony obyvatel je rychle se rozvíjejícím leteckým trhem, který však zápasí s bezpečností svých leteckých společností. Aerolinky nemají dostatek kvalifikovaných pilotů, řídících letového provozu i mechaniků a také zdejší letiště trpí nedostatkem moderních technologií nutných k zajištění bezpečnosti provozu. K řadě incidentů patří i dnešní zmizení letadla se 162 osobami na palubě.

Trasa letu stroje A320-200 AirAsia

Trasa letu stroje A320-200 AirAsia

Mnohé indonéské letecké společnosti jsou na černé listině zakazující lety do Evropy. Indonesia AirAsia, jejíž letoun dnes zmizel a kterou vlastní ze 49 procent malajsijská skupina AirAsia, patří k pětici indonéských společností, které dodržují standardy bezpečnosti a mohou do EU létat.

Letos je to už třetí letadlo z jihovýchodní Asie, které havarovalo. V březnu zmizel boeing Malaysian Airlines letící z Kuala Lumpur do Pekingu s celkem 239 lidmi na palubě. Navzdory intenzivnímu pátrání se po něm zatím nepodařilo najít ani stopu. Stejné společnosti patřil boeing, který byl v červenci nad východní Ukrajinou pravděpodobně sestřelen. Zemřelo všech 298 lidí. Vyšetřovatelé stále nezjistili, kdo za pád letadla může (jak ruská média mění verzi o sestřelení, čtěte zde).



Témata: Airbus, Boeing 




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.