Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Průplav a rozvoj Baťova kanálu jsou v ohrožení. Vláda zruší vodní úřad

  16:49aktualizováno  16:49
Zrušení Ředitelství vodních cest ČR, které plánuje vláda, může ohrozit rozvoj Baťova kanálu a zhatit šance na výstavbu průplavu Dunaj-Odra-Labe. Je to nesmyslný krok, varují před dopadem místní politici i odborníci.

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží k novému přístavišti ve Spytihněvi na Zlínsku. | foto: Luděk OvesnýMF DNES

Baťův kanál ročně přiláká do Zlínského kraje desítky tisíc turistů. Jeho atraktivitu zvýší plánované velké přístaviště v Napajedlích a plavební komory v Bělově.

V prvním případě se slepé rameno Moravy, u něhož je známé rekreační středisko Pahrbek, propojí s řekou a vznikne přístavní molo pro výletní lodě i moderní zázemí. V tom druhém jde o to, že lodě obeplují bělovský jez, který byl dosud překážkou, a dostanou se až do Kroměříže. Trasa Baťova kanálu se tak prodlouží o 10 kilometrů a bude měřit už 65 kilometrů (více zde).

"Tyto projekty, které mají vzniknout mezi lety 2014 až 2016, výrazně přispějí k oživení turistického ruchu regionu," je přesvědčen ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek. "Jsou to velké investice za desítky milionů, teď se ale bojíme, že můžou být ohroženy nebo odsunuty," zdůraznil.

Zpomalí to rozvoj vodních cest?

Důvodem Bártkových obav je skutečnost, že vláda odsouhlasila návrh Karoliny Peake, aby se kvůli šetření zrušilo Ředitelství vodních cest ČR. A právě to se stará o investice na řekách a plánuje velké vodní stavby.

Před časem navíc začalo zpracovávat studii, která odpoví na klíčovou otázku, zda má smysl stavět průplav Dunaj-Odra-Labe, jenž by republiku včetně Zlínského kraje propojil se třemi moři - Černým, Severním a Baltským (více čtěte zde).

Byl to po letech první konkrétní krok a součást ambiciózního záměru, který podporoval už Tomáš Baťa. Zrušení Ředitelství vodních cest, jež bylo v roce 1901 založeno právě kvůli výstavbě průplavu, však může tento plán definitivně poslat k ledu.

"Může jít o záměr úplně zastavit, nebo alespoň zpomalit rozvoj vodních cest," naznačil Tomáš Kolařík z obecně prospěšné společnosti Plavba a vodní cesty, která nadnárodní projekt prosazuje.

Evropské projekty to neohrozí, tvrdí ministerstvo

Průplav se už dostal do transevropských dopravních sítí a zelenou má u vedení Zlínského kraje, jemuž se zrušení Ředitelství vodních cest také nelíbí.

"Je to nesmyslný a nekoncepční krok. Když tady nebude profesionální instituce, mohou být investice ohroženy," upozornil náměstek hejtmana Jaroslav Drozd.

Ministerstvo dopravy, které zrušení ředitelství chystá, považuje všechny obavy a výtky za liché. Ujišťuje, že investiční akce se nezpomalí ani nezastaví.

"Evropské projekty nebudou ohroženy. A nebude to mít negativní dopad na Baťův kanál ani průplav Dunaj-Odra-Labe," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. "Agenda vodních cest nezanikne," dodal.

Ministerstvo do konce prvního pololetí předloží vládě, jakým způsobem ředitelství zanikne. Existují dvě možnosti: buď přejde pod ministerstvo dopravy, anebo bude rozděleno mezi ministerstvo dopravy a ministerstvo zemědělství. Úspory budou pět milionů korun.

Ředitelství vodních cest zaměstnává třináct lidí. "Udivuje mě, že někdo chce ušetřit na úřednících a ředitelském platu. Když se profesionálové rozpráší, může to zhatit dobré plány," obává se Drozd.

Prezident Zeman: Je to tragická chyba

Rozhodnutí vlády namíchlo dokonce i prezidenta Miloše Zemana, který je příznivcem průplavu Dunaj-Odra-Labe. "Snahu o zrušení ředitelství vodních cest samozřejmě hodnotím jako tragickou chybu," nechal se slyšet Zeman.

Zánik úřadu namíchl politiky, odborníky i podnikatele. "Tato instituce by mohla přinést do ekonomiky mnoho příležitostí. Nejen ve formě evropských dotací, jako je například vodní koridor Dunaj-Odra-Labe," napsal pro časopis Plavba a vodní cesty obchodní ředitel zlínské stavební firmy PSG-International Aleš Ullmann. "Pokud někdo zamýšlí takovou příležitost nevyužít, promarnit, a tedy zabít, měl by se nad sebou určitě zamyslet," dodal Ullmann.

Podle Bártka se navíc zrušením úřadu nemusí ušetřit ani koruna. Spíše naopak. Když se bude agenda převádět, tak vážně hrozí, že se zpozdí přípravy akcí na Baťově kanále. A jejich odklad by znamenal finanční ztrátu.

A co na "své" zrušení říkají samotní zástupci Ředitelství vodních cest ČR? Radost z toho nemají, ale komentovat situaci nechtějí. "Nepřísluší nám hodnotit, jestli je to správný, nebo špatný krok," reagoval lakonicky mluvčí ředitelství Václav Straka.

Mluvčí ministerstva dopravy Novák nicméně vzkázal i prezidentovi, že se žádná z plánovaných akcí nepřeruší. "Můžu ho v tom ujistit," zdůraznil Novák.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.