Flotila společnosti Yemenia

Flotila společnosti Yemenia | foto: Profimedia.cz

Zřícený jemenský airbus nesměl kvůli závadám do Francie

  • 40
Jemenský letoun, který se dnes zřítil do Indického oceánu poblíž souostroví Komory, měl kvůli špatnému technickému stavu zakázáno létat do Francie. Oznámil to francouzský ministr dopravy. Technici podle něj našli v roce 2007 na stroji závady, které spustily vyšetřování celé společnosti.

Na palubě airbusu, který směřoval z jemenské metropole San’á do Moroni na Komorách, cestovalo 153 lidí. Letoun se pár minut před plánovaným přistáním zřítil do moře, záchranáři zatím vylovili jen jedno živé dítě a několik těl a trosek.

Mnoho z pasažérů osudného letu započalo svou cestu v Paříži či Marseille v Airbusu A330, teprve v San’á přestoupili do Airbusu A310 a pokračovali do Moroni.

Dítě přežilo pád airbusu u Komor

V letadle bylo 153 lidí

Francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau prohlásil, že vyšetřuje, jestli je přípustné naložit pasažéry ve Francii do jednoho letadla a potom je nechat přesednout do jiného, možná méně bezpečného stroje v jiné zemi. "Je otázka, zda můžete vyzvednout cestující normálně ve francouzském teritoriu a potom je nechat přesednout do letounu, který nezaručuje jejich bezpečnost," prohlásil.

Co se stalo, zatím ale není jasné. Letoun se v Moroni pokusil přistát za velmi silného větru. Stroj podle svědků přeletěl v malé výšce letiště a zmizel nad mořem. Tam se několik kilometrů od pobřeží zřítil, podle některých expertů možná během pokusu o přistání na rozbouřené moře.

Francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau (30. června 2009)

Francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau (30. června 2009)

To neubírá na počtu spekulací, které se objevují kolem technického stavu zříceného airbusu a bezpečnosti dalších letadel společnosti Yemenia. Francouzští inženýři si v roce 2007 všimli defektů na stejném stroji, který dnes spadl, což vedlo k vyšetřování celých aerolinek.

Úřady je prověřily od té doby více než dvacetkrát a aerolinie při kontrolách prokázaly zlepšení. Yemenia i díky tomu neskončila na takzvaném černém seznamu společností, které nesmějí létat do Evropské unie. Pouze zmíněný letoun měl zakázanou Francii. Teď se prý prověřování bezpečnostních procedur chystá znovu.

Příbuzní obětí leteckého neštěstí společnosti Yemenia na letišti ve francouzské Marseille

Příbuzní obětí leteckého neštěstí společnosti Yemenia na letišti ve francouzské Marseille

Evropská letecká bezpečnostní agentura mezitím také oznámila, že letos v únoru pozastavila právo jemenské společnosti provádět údržbu letadel Evropské unie, protože neprošla sérií inspekcí. Evropská komise v reakci na nehodu oznámila, že chce v budoucnu navrhnout globální listinu nebezpečných aerolinek, která by se podobala té evropské.

Jemenský ministr dopravy Chalíd Ibrahim al-Wazír spekulace o technických závadách odmítl s tím, že stroj letos v květnu prošel kompletní kontrolou, na kterou dohlíželi inspektoři z Airbusu. Airbus A310, jehož maximální kapacita je 220 cestujících, byl v provozu 19 let a měl za sebou téměř 52 tisíc letových hodin. Jemenská společnost s ním létala od roku 1999.

Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © Google

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video