Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zřícení L-39: Jdeme ven! zavelel kapitán a raketové motory odpálily sedačky

  5:55aktualizováno  5:55
MF DNES sestavila pravděpodobný scénář pondělní havárie letounu L–39 Albatros. Piloti měli na rozhodnutí pouhé vteřiny. Přesto zvládli katapultáž nejlépe jak mohli a nehodu přežili.

Ilustrační foto: jak vypadá katapultáž pilota z letadla (více ilustračních záběrů ve fotogalerii) | foto: Archiv Aera Vodochody

Dva oranžové padáky pilotů proudového letounu L–39 Albatros, který se v pondělí zřítil u Borohrádku na Pardubicku, napověděly svědkům nehody, že letci nehodu přežili.

Co však šťastnému konci nehody předcházelo? MF DNES se s pomocí expertů podařilo složit pravděpodobný scénář toho, co se ve vzduchu několik minut před pádem letounu odehrávalo.

Na rozhodnutí zbývají vteřiny

Cvičný let zkušeného instruktora a začínajícího pilota probíhal podle plánu až do chvíle, kdy se pilotům rozsvítila na přístrojové desce červená signalizace vysoké teploty motoru. "Zelená vypovídá, že je vše v pořádku, oranžová je výstrahou a červená už problém," vysvětluje jeden z nejzkušenějších armádních pilotů.

Vteřiny před nehodou

Senzory na palubní desce letounu L-39 Albatros signalizují přehřátí a poté i požár motoru.

Kapitán letounu si v zatáčce ověřuje, zda jde z motoru dým.

Zároveň informuje mateřskou základnu o problému a vyhodnocuje, zda k ní stačí doletět.

Šířící se požár zužuje výběr na jediné řešení – opustit stroj.

Pilot nasměruje Albatros na neobydlené místo a velí: Jdeme ven!

Selhat však mohou i čidla signalizující požár. Pilot se proto i v tomto případě pro jistotu v mírné zatáčce přesvědčil, že se za letounem táhnou stopy dýmu. "Začínající požár v motoru vedl navíc k poklesu jeho výkonu, a to už musel kapitán stroje rychle a ve velkém stresu zvažovat, jestli doletí na letiště, jakou má výšku, kolik času mu zbývá do bezpečného opuštění letounu a zejména vyhledat neobydlený prostor, pokud se budou muset oba piloti katapultovat," vysvětluje jiný letecký instruktor. Na tohle vše je podle něj čas nanejvýše deset či patnáct sekund.

Ke stresu kapitána přispěl i fakt, že zodpovídal za život žáka, jenž seděl před ním. Experti připomínají, že pokud se navíc do kabiny dostal kouř, nebylo možné s opuštěním letounu dál otálet. "Vše zatím nasvědčuje tomu, že se katapultovali v nejvyšší čas a udělali to velmi profesionálně až po vyrovnání stroje, aby se – když ho opustí – nevychýlil z dráhy.

Těsně před katapultováním dal ještě kapitán svému žákovi poslední pokyny, aby zapřel hlavu dozadu na záhlavník sedačky, srovnal trup a dal ruce k tělu. "Jdeme ven," vyštěkl instruktor a pak už šlo vše ráz na ráz. V tisícině sekundy se odpálil překryt kabiny pilotů, zažehly se raketové motory instruktora a s malým zpožděním i jeho žáka. Tah motorů je přitom kvůli nebezpečí srážky nasměrován tak, aby šel každý na jinou stranu. Vystřelovací sedačka, která v pondělí zachránila život oběma pilotům, patří k nejspolehlivějším. Od pilotů se oddělily přesně ve chvíli, kdy se jim naplnily záchranné padáky vzduchem.

Přetížení při katapultování, kdy sedačku s pilotem vymrští z kabiny stroje raketové motory, je tak obrovské, že i po něm musí piloti na důkladnou zdravotní prohlídku. "Náraz na organismus je při zrychlení natolik velký, že může pilotovi poškodit páteř. Osmdesátikilový chlap váží v tu chvíli přes jeden a půl tuny," vysvětluje odborník, který se podílí na vyšetřování nehody, a nepřeje si proto zveřejnit jméno.

Požár kvůli technické závadě?

Pilot a letecký expert Richard Santus soudí, že za požár může technická závada. "Ta ale není u stroje L-39 běžná," řekl agentuře ČTK. Mohlo jít o únik paliva do motoru, anebo nasátí ptáka, který zahořel v kompresoru. Žádnou z těchto věcí nemohli piloti ovlivnit.

Šéf firmy Dozon Jiří Tomeš, která zastupuje ukrajinského výrobce motorů letounů L-39, je přesvědčen o tom, že za nehodu mohou pokoutní nákupy opotřebovaných náhradních dílů a nekvalifikovaný servis Leteckých opraven Malešice. Jan Pejšek z ministerstva obrany, které je zřizovatelem opraven, kategoricky protestuje: "Ta firma má potřebné mezinárodní certifikáty a součástky nakupuje jen u původních výrobců."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

Karel Srp z Jazzové sekce a spisovatelka Lenka Procházková na tiskové...
Dva a půl milionu lidí jsou kádrováni, jestli jsou košer, řekl Srp

Senátoři nechtějí kohokoli z levice, já nechci senátory, kteří hajlují pro kohokoli, reagoval dlouholetý šéf Jazzové sekce Karel Srp na to, že ho senátoři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.