Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zraněný Svoboda plánuje návrat

  0:01aktualizováno  0:01
První, co těžce zraněný ministr zahraničí Cyril Svoboda po havárii zaregistroval, bylo převracející se auto. A potom křik policistů: "Žijete, pane ministře?" Řekl to MF DNES v pražské motolské nemocnici v prvním větším rozhovoru po své nehodě.

Cyril Svoboda má stále problémy s částečně nehybnou levou rukou, léčení však podle něho pokračuje úspěšně. 

V úřadu by se měl objevit asi za čtrnáct dní a až do června také plánuje výrazně omezit zahraniční cesty. Šéf české diplomacie také v interview přiznal, že policejní řidiči, kteří vozí politiky, běžně porušují předpisy a po dálnicích jezdí vyšší než povolenou rychlostí.

Právě nepovolená rychlost měla být důvodem autonehody Cyrila Svobody. "Jsou to policisté, a nemocí policistů všude na světě je, že si myslí, že je kolegové nebudou za tyto přestupky trestat," myslí si Svoboda.

Vyšetřovatelé také nyní zkoumají, proč nefungoval u zadního sedadla, kde Svoboda seděl, boční airbag.

Havárie změnila můj pohled na politiku
Ministr zahraničí Cyril Svoboda se chce už za dva týdny vrátit do práce. Nehoda však na něj měla velký vliv. "Budu teď o politice přemýšlet jinak," řekl v pondělí v motolské nemocnici v Praze v rozhovoru pro MF DNES.

Pane ministře, pamatujete si vůbec na něco z vaší havárie?
Ne. Spal jsem. Probral jsem se až ve chvíli, kdy se auto převracelo. Když to skončilo, bylo jenom mrtvolné ticho a já jsem visel vzhůru nohama pověšen v bezpečnostních pásech.

Policisté, kteří jeli se mnou, začali křičet, jestli žiju, a pak mě z těch pásů odřízli, protože jsem nemohl hýbat levou rukou a nohou.

Napadlo vás těsně poté, že jste mohl při té havárii i zemřít?
To vás napadne až za chvilku. Pak si uvědomíte, že hranice mezi životem a smrtí se v těchto případech měří na pouhé milimetry a vteřiny.

Vaše spolucestující ochránily airbagy. Vy jste ho u vašeho zadního místa v autě neměl?
Má tam být boční airbag, ale ten nebouchl. Experti ještě vyšetřují, proč.

Ano, vyšetřování pokračuje, ale už se ví, že váš řidič jel nepřiměřenou rychlostí, která havárii způsobila.
V tom místě měl jet šedesátkou. Jel podle všeho rychleji, než je zdrávo. Ale nemůžu to říci naprosto přesně, protože jsem spal.

Jaká je vaše vlastní zkušenost? Jezdí řidiči s politiky vždy tak rychle?
Jejich úkolem je bezpečně mě dopravit na místo určení. Po dálnicích jezdí rychlostí tak 130 až 160 kilometrů za hodinu.

Policejní řidiči mají výjimku? Rychlost sto šedesát je nepovolená.
Já nehecuji řidiče, aby jeli rychle. Podívejte, jsou to policisté a nemocí všech policistů na světě je, že si myslí, že je kolegové nebudou za tyto přestupky trestat.

Jak se ukázalo ve vašem případě, tak je to velmi nebezpečné a neodpovědné. Vy to schvalujete?
Neschvaluji, ale je to pouze druhá podobná nehoda politika za mnoho let. Předtím to byl Alexander Dubček. To znamená, že oni jezdí profesionálně a bezpečně. Ale stát se něco podobného může.

Vaše zranění bylo velmi vážné. Jak se cítíte dnes?
Při havárii jsem si narazil míchu, ale naštěstí se žádný nerv nepřerušil, pouze se nějak natáhly. Na jistou dobu mi ochrnula levá noha i ruka.

Noha už je v pořádku, s rukou mám ještě problémy, ale zlepšuje se to. Za další tři týdny se to má dokonce rapidně zlepšit, ale pak budou následovat měsíce, než se všechny funkce obnoví.

Problémy s rukou mě nezbavují funkčnosti cokoli dělat. Hlavně že je v pořádku hlava.

Jak se léčíte a jak dlouho to ještě má trvat?
Hlavně rehabilitací, ale beru i léky a dostávám injekce. Čtrnáct dnů mám být tady v motolské nemocnici a potom se budu léčit ambulantně.

Chci pak normálně chodit do úřadu. Ale nebudu ještě moci běhat, jezdit na kole a nedoporučují mi ani moc cestovat.

To však ministr zahraničí musí.
Na velmi významné akce asi pojedu, ale omezím počet cest. Tak by to odhadem mělo být do června.

Očekává vás ještě další operace?
Ne. Jenom v případě komplikací.

Bál jste se o své zdraví, když jste si po havárii v Brně vyslechl i tu horší prognózu, jak se bude váš zdravotní stav vyvíjet? Podle odborníků jste mohl trvale ochrnout.
Když je vám tak zle, jako bylo mně, tak se nebojíte. Bolelo mě všechno a měl jsem mnohá zranění.

Změní se nějak vlivem nehody vaše politická kariéra?
Proč by měla? Myslím, že ne.

Jestli jste si neřekl, zda to máte vůbec zapotřebí, když při tom můžete přijít o život?
Mám teď hodně času na přemýšlení. Přišel jsem na to, že se po tom všem cítím vnitřně svobodnější.

Kdyby bylo kvůli léčení potřeba vzdát se politiky, tak bych to udělal. To se nestalo a uzdravuji se rychle.

Říkáte, že se cítíte svobodnější. To znamená, že teď budete postupovat při politických sporech razantněji?
Já jsem člověk dohody. Jenže jsem zjistil, že kritériem pro politiky v Evropě a jejich rozhodování je strach z toho, jaké budou reakce na jejich rozhodnutí. Že je v tom příliš vysoká míra kalkulace a obavy vidět za hranici toho, co se děje dnes.

Přeložme si to: vy teď budete odvážnější při politickém rozhodování?
Uvidíte sami. Počkejte si.

Asi ne Vy jste přispěl k tomu, že jsme v EU. Co jste dělal o půlnoci v sobotu, když se Česko stalo novým členem?
Spal jsem. Bolela mě ta ruka. V rámci oslav mě však předtím zcela nečekaně navštívilo 18 zahraničních velvyslanců působících v Praze. To bylo příjemné překvapení.

V poslední době se objevují informace, že Vladimír Špidla by chtěl zřídit novou funkci takzvaného euroministra. Co si o tom myslíte?
To je rozhodnutí premiéra. Mnohé věci týkající se Evropské unie jsou už domácí záležitostí. Třeba čerpání nejrůznějších fondů. Ale byl by to ministr druhé kategorie.

Co to je ministr druhé kategorie?
Tito ministři například nezasedají v orgánech Evropské unie.

Nepřebral by vaše kompetence?
Ne. Ministr zahraničí nemá koordinovat věci ministerstva pro místní rozvoj a dopravy. To by dělal ten takzvaný euroministr.

Vznikne podle vás tato funkce?
Nedokážu si to představit, neboť by se musela přepsat koaliční smlouva. Zasahovat do této smlouvy se mi nezdá šťastné, protože by to už pak nikdo nemusel dát dohromady.

Co nejdůležitějšího čeká Českou republiku v EU v nejbližší době?
Tři věci. Vznik nové Evropské komise na podzim. To je pro nás důležité a to mohou ovlivnit i červnové volby do Evropského parlamentu.

Potom završit diskusi o ústavě, ale uvidíme, zda jednání budou ukončena v červnu, jak se plánovalo. Prvořadá je i otázka, jak se Evropa postaví ke krizi na Blízkém východě. Evropa by se v tom neměla rozdělit.

Předseda vaší strany, Miroslav Kalousek, vystoupil velmi tvrdě proti jmenování Pavla Teličky eurokomisařem. Je možné, že pan Telička bude na podzim vyměněn?
Nemám v plánu hledat nového komisaře. Ale ODS a KDU-ČSL řekly, že by se ta otázka měla znovu otevřít. Uvidíme v červenci či v srpnu.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.