Přehrada Slapy (ilustrační snímek)

Přehrada Slapy (ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

To nemá obdobu, zpřísněte provoz vodních skútrů, žádá spolek premiéra

  • 169
Spolek pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera žádá premiéra Bohuslava Sobotku o zpřísnění provozu vodních skútrů. V dopise poukazuje na nedělní nehodu na Orlické přehradě, kterou nepřežila osmnáctiletá dívka. Omezení provozu motorových plavidel požaduje také internetová petice. Premiér dle svého mluvčího situaci bude řešit s resortem dopravy.

Po střetu skútru s loďkou na Orlíku byla těžce poraněna osmnáctiletá dívka, po přepravě do nemocnice zemřela. Další dva muži utrpěli méně vážná zranění. Podle spolku je nehoda přímým důsledkem vyhlášky ministerstva dopravy o rekreační plavbě, která loni povolila provoz skútrů a silných motorových člunů. Skutečnost, že v rekreačních oblastech, jako jsou Slapy či Orlík, mohou jezdit skútry dosahující rychlosti 100 kilometrů v hodině, je podle spolku právní stav, který nemá v civilizovaných zemích obdobu.

Spolek na rizika spojená s vyhláškou upozornil už dříve ministra dopravy, poslance a senátory. Po aktuální tragické události se obrací i na premiéra s žádostí, aby se zasadil o bezpečnost lidí na vodních plochách s rekreačním využitím. Navrhuje, aby byl do vyšetření nehody okamžitě vyloučen provoz skútrů v exponovaných rekreačních oblastech. V dalším kroku by se mělo vrátit omezení rekreační motorové plavby minimálně na stav platný před přijetím vyhlášky.

„Předseda vlády v této věci požádá v nejbližší době o prověření a písemné stanovisko věcně příslušný resort, v tomto případě Ministerstvo dopravy. To minulý rok v dubnu na základě vyhlášky rozvolnilo a výrazně upravilo pravidla a limity pro užívání vodních skútrů na vodních plochách v ČR. Ministr dopravy by měl pravidla co nejdříve prověřit a přijmout případné změny, aby se zabránilo situaci, kdy vodní skútry mohou ohrožovat zdraví a životy občanů,“ reagoval na aktuální výzvu mluvčí Úřadu vlády ČR Martin Ayrer.

Zrušení zákazu bylo zlobbované, naznačuje spolek

Podle serveru Deník.cz už na tragickou nehodu reagovala Státní plavební správa rychlým vyhlášením opatření obecné povahy. V něm vymezuje vodní plochu pro sportovní a akrobatickou činnost a konkrétní čas v týdnu kromě neděle. Tuto plochu budou moci využívat provozovatelé skútrů. Neznamená to však jejich zákaz na vodních cestách na přehradě, na kterých se budou moci dále pohybovat. Mimo vymezenou plochu musí všichni vůdci plavidel dodržovat pravidla plavebního provozu. Ten, kdo řídí loď nebo vodní skútr, musí přizpůsobit plavbu tak, aby nikoho neohrozil.

Podle spolku pro ochranu Slapského jezera by problematika měla být vyjmuta z kompetence ministerstva dopravy a shoda hledána na širší bázi koaličních stran. „Je zřejmé, že se jedná spíše o problém politický než dopravně-koncepční,“ míní zástupci spolku. Navrhují také posoudit klasifikaci vodních nádrží Slapy a Orlík jako dopravně významné vodní cesty.

Právě tato klasifikace je podle nich klíčovým článkem právní konstrukce pro obhajobu neomezené motorové plavby uprostřed rekreačních oblastí. Prošetřeny by podle spolku měly být i okolností, které vedly k novelizaci vyhlášky. „Je totiž důvodné podezření, že novelizovaná podoba vyhlášky vznikla na objednávku silných zájmových skupin, přitom byl zcela ignorován zájem veřejný,“ tvrdí spolek v dopise premiérovi.

Ve svém vyjádření napadá vyhlášku platnou od loňského dubna, která zrušila zákaz letního provozu skútrů a rychlých člunů. Zákaz plavby nadále platí pro vyjmenované nádrže a úseky řek. Jinde (viz tento článek) mohou plout motorové čluny a vodní skútry bez omezení výkonu a rychlosti ve vzdálenosti 25 metrů od břehu, na vodních nádržích až od vzdálenosti 50 metrů od břehu nebo od prostorů vyznačených pro koupání (více čtěte zde).

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue