"Od června do listopadu budou piloti s gripeny létat z letiště v Pardubicích," uvedl mluvčí čáslavské základny Michal Prejzek.
Bitevníky L-159, které z Čáslavi rovněž startují, se pak podle něj přesunou na leteckou základnu v Náměšti nad Oslavou.
Důvodem je plánovaná rozsáhlá modernizace čáslavské základny, kvůli které je nutné přerušit letový provoz. "Půjde o úpravy vzletové a přistávací dráhy, stavbu nové pojezdové dráhy a kanalizace na svod vody. Stavební úpravy budou tak rozsáhle, že by zasahovaly do létání," konstatoval Prejzek.
Obyvatele Pardubic se podle místních úřadů nemusejí obávat, že by s provozem nadzvukových stíhaček, byly překračovány hlukové limity. "Za normálních okolností bude dodržováno období nočního klidu, poslední vzlety budou do dvaadvaceti hodin," citovala agentura ČTK mluvčího pardubické radnice Michala Zitka.
Pardubické letiště bude podle něj sloužit jenom pro vzlety a přistání, cvičení se budou konat v lokalitách jako doposud.
Podle Zitka nemá být při běžných situacích omezen ani provoz sousedního mezinárodního letiště. "V případě ostrého startu však gripeny dostanou přednost," dodal pro ČTK Zitko. Bylo by to však podle něj jen pár minut, než stroje vzlétnou.
Do modernizace základny armáda a NATO v letech 2005 až 2008 investuje zhruba 1,7 miliardy korun. Letošní rok má být přitom jedním z nejnáročnějších, kdy plánované rekonstrukce dosáhnou takového rozměru, že bude třeba přerušit letecký provoz.
V Čáslavi by například letos měl vyrůst nový multisklad asi za 250 milionů korun. Nahradí přes půlstoletí staré skladovací objekty. Má být dokončena i pokládka záložního kabelu vysokého napětí a kanalizace. Do technického parku a oprav investuje armáda 173 milionů korun. Komplexní zabezpečení základny stojí přes 300 milionů korun.
V Čáslavi už vyrostly nové hangáry, vodojem a nová vstupní brána. Kvůli problémům s výkupy pozemků k ní zatím ale nevede silnice.