Po příletu na letiště v Kábulu navštívil ministr Kühnl skupinu českých vojenských pyrotechniků a meteorologů, kteří na letišti likvidují nevybuchlou munici, podílejí se na odminování okolí a sbírají meteorologické informace pro řízení letového provozu.
Po setkání s vojáky se ministr v Kábulu sešel s afghánským ministrem obchodu a faktickým premiérem Hadájatem Amínem Arsalou, který ocenil českou účast v Mezinárodních silách pro podporu bezpečnosti v Afghánistánu (ISAF).
"Hovořili jsme i o obnově hospodářské spolupráce. Rýsuje se například možnost navázat na aktivity českých expertů při výstavbě afghánských cementáren ještě v dobách socialistického Československa," konstatoval Kühnl.
Velitel kábulského letiště, turecký plukovník Kazim Öngül, ministrovi nastínil, jak pokračuje výcvik místních afghánských specialistů a personálu. Dosud zajišťují chod letiště mezinárodní jednotky ISAF pod velením NATO. Aliance však počítá s tím, že by v dohledné době řízení letiště převzali opět sami Afghánci.
Kühnl v této souvislosti připustil, že po Turecku, které má letiště na starost nyní, by od roku 2006 mohli provoz kompletně řídit i čeští vojáci. "Požádám parlament o schválení mise. Aliance by uvítala, kdyby Česká republika letiště převzala," řekl Kühnl.
Pro takovou misi bude ale podle jeho potřeba posílit stávající kontingent 15 českých vojáků. "Půjde o desítky vojáků, maximálně zhruba padesát osob," dodal.
Po jednáních v Kábulu se ministr s doprovodem vydal na návštěvu českých průzkumníků ze 102. praporu v Prostějově, kteří od letošního března operují ve městě Fayzabád, v horské provincii Badakšan na severovýchodě Afghánistánu. - více zde
Čeští vojáci působí spolu s Dány a vojáky Bundeswehru ze základny takzvaného provinčního rekonstrukčního týmu pod velením Německa.
Krátce před plánovaným odletem zpět do Kábulu, však došlo na tamější letištní ploše k nehodě. Tureckému letounu C-130 Hercules při návratu pro českou delegaci prasklo během přistání na ploše z ocelových plátů pravé kolo. - více zde
Letoun zcela zablokoval přistávací plochu. Náhradní stroj tak nemohl bezpečně přistát a ministr musel uprostřed hor na základně průzkumníků nouzově strávit noc. "Na základně není technika, která by letoun odtáhla z dráhy," konstatoval velitel českého kontingentu ve Fayzabádu Miroslav Vybíhal.
Delegace v sobotu kvůli nehodě už nestihla návrat do Kábulu, kde čekal ministrův armádní speciál Tu-154. Kábulské letište kvůli přísným bezpečnostním opatřením přerušuje provoz vždy v 18 hodin místního času, tedy po půl čtvrté odpoledne středoevropského času.
Delegace musela čekat do druhého dne na přílet vrtulníku s náhradními díly. Ještě dopoledne místního času se podařilo stroj opravit a ministr se po návratu do Kábulu vydal po poledni zpět do České republiky.
Během plánovaného mezipřistání kvůli tankování paliva navštívil Kühnl ještě leteckou základnu Termez v Uzbekistánu, odkud německé vzdušné síly zásobují provinční rekonstrukční týmy na severu Afghánistánu i americké jednotky v protiteroristické operaci Enduring Freedom.
Přineseme reportáže a fotografie z mise českých vojáků v Afghánistánu...