Možnost telefonických konzultací bez poplatku přitom ministerstvo zdravotnictví zdůrazňuje i ve včera vydané informační brožuře o změnách od ledna 2008. - příslušnou stránku najdete zde
Lékaři se ale bojí, že kvůli vyřizování telefonátů už nestihnou ošetřovat pacienty, kteří přišli osobně.
"Pokud množství telefonátů překročí určitou mez, zřejmě si zavedu placenou linku do ordinace," řekl iDNES.cz praktický lékař Pavel Lindovský z Prahy. Dodal, že to doporučí také svým kolegům.
Mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt tento nápad nepodporuje.
"Vzhledem k tomu, o kolik víc dostanou praktici příští rok přidáno, mi to nepřijde jako adekvátní postup," vysvětluje svůj postoj.
"Zda by bylo vůbec možné proti takovému kroku lékařů něco dělat, bychom museli podrobit právní analýze," zamýšlí se dále Cikrt.
Placený telefon by přinášel i další možnosti
"Zpoplatnění telefonní linky je jednou z možností," přidává se ale k pražskému kolegovi jablonecký lékař Jiří Šmíd. "Otázkou ale je, zda nebudou nějaké protikroky podnikat pacienti."
Jeden z jejich největších zastánců - Svaz pacientů - však zatím žádné kroky proti zpoplatněným radám po telefonu neplánuje.
"Bude-li transparentně uvedeno, že jde o zpoplatněnou linku, je to věc lékařů, není to proti zákonu a nebudeme proti tomu brojit," řekl iDNES.cz prezident svazu Luboš Olejár.
"Pokud by takto byl například nějaký lékař dostupný i po sedmnácté hodině, mohla by to naopak pro určitou skupinu pacientů být alternativa," dodal.
Telefonní linky takzvaných audiotexových služeb začínají dvojčíslím 90, přičemž cenu hovoru udává čtvrtá a pátá číslice. Je-li například čtvrtá trojka a pátá nula, hovor stojí 30 Kč za minutu včetně DPH.
Telefonátů přibývá už teď
Kontaktování lékaře přes telefon přitom řada pacientů preferuje už teď. Praktická lékařka Jana Vojtíšková před pár dny pro MF DNES uvedla, že jí za jediný den do ordinace volalo přes 90 lidí.
"Měla jsem tu medika, který mi celý den zapisoval telefonáty lidí do ordinace. Bylo jich přes devadesát. Jakmile se začnou platit poplatky a telefonická rada lékaře bude zdarma, počet telefonátů se znásobí a já už nebudu fungovat jako lékař, ale jako poradna na telefonu. Mám dva tisíce pacientů, to už pak opravdu kvůli telefonátům nestihnu nikoho ošetřit," obává se lékařka.
Mluvčí ministerstva zdravotnictví ale její obavy mírní. "Zkušenost například ze Slovenska ukazuje, že lidé po zavedení poplatků k lékaři chodit nepřestali," namítá Cikrt. Radu pacientovi po telefonu přitom bere jako součást práce lékaře.
Chcete vědět více?
Příručku Návod na použití českého zdravotnictví v roce 2008 najdete v páteční MF DNES.