Pavel Dobeš se stal novým ministrem dopravy. Do funkce ho jmenoval prezident

Pavel Dobeš se stal novým ministrem dopravy. Do funkce ho jmenoval prezident Václav Klaus. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Zpoplatníme i silnice nižších tříd, plánuje nový ministr dopravy Dobeš

  • 885
S plánem zpoplatnit vedle dálnic i silnice nižších tříd nastupuje na ministerstvo dopravy nový "vládce", ministr Pavel Dobeš z Věcí veřejných. "Máme to v programu, budu to chtít řešit," řekl iDNES.cz. Při hledání toho, kdo by měl stavět české dálnice, se bude rozhlížet v Evropě i mimo ni.

Stává se vám někdy, když někomu zavoláte a představíte se Pavel Dobeš, že vám říkají: vás známe, vy jste ten písničkář?
Narážím na to, že jsem považován za písničkáře, ale že jsem také nějakým strýcem, synem nebo něčím podobným ministra školství Josefa Dobeše. Ani s jedním z těchto pánů nemám nic společného, kromě příjmení.

Jak dlouho jste se rozmýšlel, jestli přijmete funkci ministra?
Rozmýšlel jsem se nejen při konzultaci s předsednictvem Věcí veřejných, ale samozřejmě i se svou rodinou, s manželkou. Rozmýšlel jsem se nějakou dobu, řekněme týden, velmi vážně.

Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s resortem dopravy?
Působil jsem tři roky v Bruselu, kde jsem měl možnost tři roky vyjednávat ohledně agentury Galileo, což je záležitost spjatá s ministerstvem dopravy. Druhou věcí je, že jsem členem dozorčí rady Českého aeroholdingu. Jedna ze zpráv, která se v této souvislosti o mně už objevila, byla ta, že jsem ten post získal jako pašalík od Věcí veřejných. Chtěl bych zdůraznit, že člen dozorčí rady Českého aeroholdingu bere odměnu tři tisíce korun měsíčně. Pokud je toto prezentováno jako pašalík, tak se velice omlouvám, ale není tomu tak, protože té práce je tam opravdu hodně.

Koho ze současného vedení ministerstva dopravy si budete chtít nechat a koho vyměnit?
Budu se snažit ještě dnes obsadit neobsazený post státního tajemníka. Mám už nějakou představu, ale chci to dotyčnému nejdřív sám sdělit. Předpokládám, že spolupráce s prvním náměstkem Lukášem Hamplem bude velmi těsná.

Budete se při hledání firem, které by měly stavět české dálnice, rozhlížet po světě podobně jako jeden z vašich předchůdců a stranický kolega Vít Bárta?
Zapojení jakýchkoli firem, ať už evropských nebo jakýchkoli jiných, je součástí volné soutěže, a pokud budou mít lepší nabídku, výhodnější, tak samozřejmě ano.

Budete chodit na porady do bytu Víta Bárty?
V každém případě budu na ministerstvu dopravy, budu v Poslanecké sněmovně a budu v centrále Věcí veřejných.

Počítáte s tím, že budete prosazovat zpoplatnění silnic nižší třídy mýtem?
Zpoplatnění komunikací první a druhé třídy měly Věci veřejné v programu a já v každém případě budu chtít tuto problematiku řešit.

Budou mít České dráhy znovu nějakého ombudsmana?
(smích) V tuto chvíli je ten post neobsazený. Budeme analyzovat, jestli ta práce byla přínosná pro České dráhy, a pokud ano, tak v takovém případě nevidím jediný důvod, proč by nebyl znovu obsazen.

Těsně před předložením do vlády byla aktualizovaná koncepce rozvoje dálnic do roku 2013. Přitom ministr Bárta chystal superstrategii do roku 2025, kterou Radek Šmerda odložil. Na koho v tomto navážete?
Chci navázat na práci obou svých předchůdců. Nechtěl bych to stavět do roviny, jestli budu realizovat Bártovu, nebo Šmerdovu koncepci. Pevně doufám, že spolu s náměstky z ministerstva budeme posuzovat koncepci, která je vhodná pro Českou republiku.

Jsou nějaké projekty, které byste chtěl realizovat v dohledné době, ať je to oprava D1 nebo nějaké jiné stavby?
Závisí to na rozpočtovém rámci pro rok 2012. Myslím, že diskuse o tom bude velmi plamenná.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video