Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zpět na místo činu: kapitán Schettino zavítal na vrak Costy Concordie

  15:58aktualizováno  15:58
Kapitán ztroskotané výletní lodi Costa Concordia se ve čtvrtek poprvé od nehody vrátil na plavidlo, které leží u italského ostrova Giglio. Přijel s policisty, návštěva je součástí vyšetřování předloňské tragédie, která si vyžádala 32 obětí. Kapitánovi hrozí dvacet let vězení.

Kapitán ztroskotané lodi Francesco Schettino (bez helmy) se ve čvrtek poprvé od nehody vrátil na loď Costa Concordia (27. února 2014) | foto: Reuters

Byl to sám Schettino, kdo požádal, aby mohl vrak navštívit. Přijel v rámci soudem nařízené inspekce záložního generátoru. Právě tento zdroj, který je klíčový pro zachování nejdůležitějších funkcí plavidla v případě výpadku elektřiny, tehdy po nárazu lodi do útesu přestal pracovat.

O vrak soutěží řada zemí

Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl při technicky velmi náročné operaci vyzdvižen a odtažen k pobřeží loni v září. Po skončení vyšetřování bude sešrotován. O lukrativní kontrakt na rozebrání plavidla se nyní ucházejí přístavy v Itálii, Británii, Francii, Turecku a Číně.

Co to znamenalo? Obří plavidlo se rázem stalo zcela neovladatelným: přestaly fungovat výtahy, mechanismus pro spouštění záchranných člunů i pumpy pro odčerpávání vody. Bezmála čtyři a půl tisíce pasažérů se tak ocitly v lodní pasti.

Kapitán Francesco Schettino, který je z tragédie viněn, se teď snaží přesvědčit soudce, že ne všechna vznesená obvinění nutně padají na jeho hlavu. A pokud se prokáže, že generátor měl závadu, mohl by ze sledovaného případu vyjít s nižším trestem. Žalobci pro něj za nehodu, při které zemřelo 32 lidí, žádají dvacet let vězení.

Schettino: Chci najít pravdu

Schettino ve středu uvedl, že jeho návštěva lodi "pomůže najít pravdu". Soud mu povolil zúčastnit se druhé inspekce expertů na vraku, který od předloňského roku vytváří zvláštní apokalyptickou kulisu u italského ostrova Giglio. Bývalý kapitán byl však na plavidlo vpuštěn jako "obžalovaný, nikoli jako konzultant" a nesměl nikterak zasahovat do práce odborníků.

Fotogalerie

Krátce před první expertizou lodi 23. ledna podle Schettinových obhájců někdo na lodním můstku manipuloval s důkazy, což je nyní předmětem jiného vyšetřování.

Luxusní parník Costa Concordia v noci 13. ledna 2012 najel u toskánských břehů na mělčinu a částečně se převrátil. Na palubě bylo 4229 lidí, z toho 3200 turistů. Bývalý kapitán Schettino je obžalován z několikanásobného zabití z nedbalosti, ze zavinění nehody plavidla a z toho, že loď opustil v době, kdy na palubě ještě byli lidé.

Schettino odmítá, že by opustil loď dříve, než byla celá evakuována, a tvrdí také, že najetím na mělčinu zabránil tomu, aby loď klesla ke dnu ve velké hloubce, kde by se mohly utopit stovky pasažérů. Jistou část odpovědnosti za neštěstí ale Schettino přijal, když loni v televizním rozhovoru požádal o odpuštění příbuzné zemřelých.

Časosběr. Takhle vytáhli loď Costa Concordia 17. září 2013:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.