Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zničí poslanecké garáže cenné nálezy?

  9:40aktualizováno  9:40
Praha - Výstavba podzemních garáží pro poslance v Nerudově ulici může zničit nemalou část archeologického bohatství Malé Strany. Stát totiž dosud nedal dohromady peníze na zahájení jeho průzkumu. "Garáže se zatím stavějí v historicky méně cenných částech. Hlídáme to tam každý den. Je to ale těžké, Metrostav, který garáže staví, má množství subdodavatelských firem, a ty si tam plánují práce ze dne na den," řekl Zdeněk Dragoun, vedoucí archeologického oddělení Státního památkové ústavu.

Památkáři musí průzkum provést ze zákona, bez státních peněz se neobejdou. Navíc s firmou Metrostav nemají dosud podepsanou smlouvu na provedení průzkumu. Na ochranu vykopávek mohou v nejvyšší nouzi navrhnout zastavení stavby.

Tiskový mluvčí Metrostavu František Polák však tvrdí, že není důvod k žádnému znepokojení. "Postupujeme a budeme postupovat v souladu se stanovisky památkářů. Nevidím v tom problém," uvedl.

Archeologové jsou přesvědčeni, že v místě plánovaných garáží jsou v podzemí ukryty zachovalé části opevnění ze 13. století a zbytky osídlení podhradí z 9. až 10. století. Cenu průzkumu odhadují minimálně na 10 milionů.

"Teď by snad na ministerstvu kultury měly být připravené tři miliony na zahájení průzkumu. Nikdo nám ale neřekl, kdy je dostaneme a kde se získají zbývající peníze," upozornil Dragoun.

"Čeká se na milion korun z ministerstva financí. Ministerstvo kultury a sněmovna už po milionu korun daly," řekla tisková mluvčí ministerstva kultury Dita Fuchsová s tím, že průzkum v Nerudově ulici by měl začít co nejdříve. "I proto, abychom získali představu, kolik peněz bude ještě třeba," dodala.

Stěžejní schůzka zástupců Metrostavu, památkářů a ministerstva kultury by se měla uskutečnit nejpozději příští týden. "Stále věříme, že se podaří stavbu garáží zcela zastavit, protože podle nás poškodí historický ráz Malé Strany a není ani potřeba, neboť poslanci mají v této lokalitě dostatek parkovacích míst," uvedl Zdeněk Dragoun.

S tím však nesouhlasí Stanislav Kovalovský, ředitel hospodářské správy Kanceláře Poslanecké sněmovny. "Parkovacích míst je málo. Garáže vyřeší tento problém citlivým způsobem. Navíc jejich výstavbou naplňujeme podmínku stavebního povolení," řekl.

Odpor proti stavbě sílí i na Malé Straně. Někteří podnikatelé připravují žaloby na vymáhání ušlého zisku, stěžují si i obyvatelé a pražští patrioti. Klub Za starou Prahu poslal dopis všem poslancům. "Výstavba garáží barbarsky zničí historicky nesmírně cenný a ničím nenahraditelný archeologický terén," píše.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
S výsledky voleb Češi spíš spokojeni nejsou, ukázal bleskový průzkum

Češi nejsou spokojeni s výsledky voleb. Ukázal to průzkum společnosti Median. Podle něj většina lidí sice nemá obavy o budoucnost demokracie v zemi, dotázaným...  celý článek

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.