Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Indické Dillí se dusí v hustém smogu. Je na tom hůř než Peking

  15:20aktualizováno  15:20
Indové bijí na poplach. Vzduch v Dillí se už téměř nedá dýchat, obyvatelé města trpí řadou chorob. Podle posledního měření je smog v indické megalopoli horší než v Pekingu. V Dillí se navíc proti škodlivým zplodinám nikdo nechrání, zatímco Číňané nosí roušky.

V hustém smogu se v Dillí odehrála i vojenská přehlídka při příležitosti Dne republiky (26. ledna 2014) | foto: AP

Kvůli čistotě vzduchu čelí značnému tlaku obě města, indické metropoli Dillí nicméně v porovnání s Pekingem chybí důkladnost, přísnost a nasazení, s jakým v Číně k problematice přistupují.

Podle indického Centra pro vědu a životní prostředí potřebuje Dillí neprodleně přijmout opatření, která by snížila zdravotní rizika tamních obyvatel. V současné době se přitom lidé v Dillí nechrání ani rouškami proti smogu. A od roku 2000 již bylo zveřejněno i několik studií, které vypovídají o značném ohrožení, informoval indický server The Hindu.

To dokládá i Češka Andrea Skaunicová, která město nedávno pracovně navštívila. "Dlouho nepršelo, doprava byla neuvěřitelně hustá a ulice byly plné prachu. To všudypřítomné znečištění a podmínky, ve kterých obyvatelé Dillí žijí, pro mě byly coby pro Evropanku ohromující," popsala pro iDNES.cz Skaunicová.

Právě doprava je jedním z nejpalčivějších problémů, které Dillí sužují. Plán na podstatné snížení míry znečištění se proto týká především transportu. Jako řešení se podle Centra pro vědu a životní prostředí nabízí výrazně menší užívání osobních aut, modernizace veřejné dopravy s množstvím cyklistických i pěších tras a důslednější kontrola emisí.

Hlavní město už sice zavedlo emisní povolenky, všechny autobusy i motorizované rikši jezdí na stlačený zemní plyn a veřejnou dopravu rozšířilo metro a nové autobusy, ani to však nestačí. V Pekingu již úřady zavedly strop pro maximální počet prodaných automobilů během jednoho roku a v letošním roce hodlají limit ještě znatelně snížit.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.