Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Znalec: Za Hlinkovu smrt brzdy nemohly

  1:00aktualizováno  1:00
Nákladní auto, které v pondělí zabilo hokejového trenéra Ivana Hlinku, nemělo podle soudních znalců s největší pravděpodobností žádnou poruchu. Jeho řidič František Veleta přitom po havárii tvrdil, že mu selhaly brzdy.

ČTĚTE TAKÉ
Lékař: Hlinka zřejmě nebyl připoután

"Žádnou závadu na nákladním voze jsme zatím nezjistili," řekl Jaroslav Roubíček, jeden ze soudních znalců, kteří vraky obou vozů zkoumají. 

Skutečný důvod, proč řidič avie začal prudce brzdit a vjel do protisměru, ukáže až další vyšetřování. Policie od středy odmítá sdělovat jakékoli podrobnosti.

Znalec: Hlinka pásy neměl
Zatím stále není jasné, zda Ivan Hlinka byl při nehodě připoutaný. K verzi, že nebyl připoutaný se ale kloní po lékaři z ARO karlovarské nemocnice i soudní znalec Roubíček.

"Podle stavu interiéru usuzuji, že to nebyl takový náraz, aby musel Hlinka zemřít. Viděl jsem mnohem horší auta, ze kterých lidé vyvázli životem," řekl.

Poslední rozloučení bude v Praze, pohřeb v Litvínově
S hokejovou legendou Ivanem Hlinkou se budou moci přijít osobně rozloučit všichni jeho obdivovatelé. Příležitost k tomu dostanou v úterý odpoledne mezi patnáctou a osmnáctou hodinou na pražském Žofíně.

"Obřad bude mít veškeré obvyklé oficiality, na Žofíně bude vystavena rakev s jeho ostatky," říká místopředseda Českého svazu ledního hokeje Zbyněk Kusý. Veřejnosti se síň otevře poté, co se Hlinkovi pokloní čeští hokejisté.

Uctít památku trenéra české hokejové reprezentace, který zahynul v pondělí v Karlových Varech při dopravní nehodě, se chystají i někteří politici. Účast zvažuje i prezident Václav Klaus.

Středeční pohřeb v Litvínově se odehraje výhradně v rodinném kruhu. Čeští hokejoví reprezentanti se se svým trenérem rozloučí také při pátečním tréninku na zimním stadionu v Karlových Varech. Nastoupí v černých dresech.

Znalec: Hlinku nezabily špatné brzdy

Soudní znalci nyní zkoumají vůz tragicky zemřelého hokejového trenéra Ivana Hlinky i nákladní avii, která do jeho Škody Superb v pondělí narazila.

To, co zjistili, je v rozporu s tvrzením řidiče avie Františka Velety. Ten v rozhovoru pro MF DNES svaloval vinu za havárii na porouchané brzdy. Skříňová avia, která zabila legendárního hokejistu Ivana Hlinku, byla s největší pravděpodobností v dobrém technickém stavu.

To zpochybňuje dosavadní tvrzení jejího řidiče Františka Velety. "Zatím jsme s kolegou Jaroslavem Petřinou žádnou závadu na nákladním voze nezjistili. A nejspíš ani nezjistíme," říká soudní znalec a automobilový závodník Jaroslav Roubíček. Svému kolegovi dělá při technické expertize konzultanta.

Majitel odtahové služby Zdeněk Bečvář, v jehož areálu oba vozy stojí, nám však řekl, že jste při prohlídce avie objevili prasklé táhlo na brzdovém systému...
Přesně se jedná o rozlomený pedálový brzdový válec. Ten se ale jednoznačně poškodil až nárazem avie do superbu Ivana Hlinky.

Superb jednoduše po nárazu válec urazil. Zkusíme tam dát jiný válec a brzdový systém natlakujeme. Na devadesát devět procent ale avii nic není.

V jakém stavu byly oba vozy?
Avia má platnou technickou kontrolu, superb byl v provozu od července.

Dlouhá léta jezdíte automobilové soutěže. Jak si neštěstí na silnici u Karlových Varů vysvětlujete?
S kolegou Petřinou se shodujeme v osobním názoru, že havárii zavinil řidič avie. Můžeme si například myslet, že mu upadl zapalovač.

Shýbání pro zapalovač či jiný předmět mohlo způsobit jízdu v protisměru. Skutečnou příčinu zná jen sám řidič.

To jsou hypotézy, co fakta?
Od vyšetřovatele vím, že řidič začal prudce brzdit, přičemž volant šel na jednu a auto na druhou stranu. Zásadní otázkou je, proč avia začala intenzivně brzdit.

Existuje vysvětlení, proč vedou brzdné stopy do protisměru?
Jednou z možností je, že chtěl řidič odbočit z hlavní silnice do čtvrti Drahovice. Odbočení nemuselo kvůli protijedoucímu superbu na poslední chvíli vyjít, a proto došlo na brzdy. Chyběla nějaká desetinka vteřiny a Ivan Hlinka by se svým autem projel.

Řidič však tvrdí, že mířil do garáží firmy Karlovarská prádelna, takže nemusel odbočovat.
Stejně je nepochopitelné, proč jel doleva. Bránil mu předtím někdo v jízdě? Musel vůbec brzdit? Věřím, že to vyplyne z vyšetřování.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš v dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. A nasbírali jich zatím 78 321....  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.