Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Znalec u soudu: Stavba mostu ve Studénce bylo technické zvěrstvo

  15:41aktualizováno  15:41
Další znalec u Okresního soudu v Novém Jičíně potvrdil zásadní nedostatky na stavbě mostu ve Studénce, do jehož trosek v srpnu 2008 narazil vlak. Milan Holický z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém dokonce ve své výpovědi použil termíny jako technické zvěrstvo.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podle Holického byla především špatně postavena, založena a značně přetížena podpěrná konstrukce, která most držela.

Znalecký posudek si u něj objednala společnost Bögl a Krýsl, jejichž pracovníci jsou mezi obžalovanými. Ti měli na starost vysouvání mostovky přes kolejiště. Podpůrnou konstrukci stavěli pracovníci další stavební firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia).

Obžalovaní z této společnosti proto posudek považují za tendenční. "Nevěřím mu (Holickému) ani slovo," řekl projektant Jiří Vlach.

Holický také uvedl, že zřícení mostu zavinilo více faktorů. Největší podíl na něm ale měly podle něj špatně založené podpěry, které mostovku držely při jejím vysouvání přes kolejiště. Panely byly uložené do nestabilního podloží.

Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů přes neštěstím.

Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů přes neštěstím.

Vzpříčený vozík nesoucí mostní konstrukci. Snímek několik dnů před katastrofou.

Vzpříčený vozík nesoucí mostní konstrukci. Snímek několik dnů před katastrofou.

Vozíky nesoucí mostní konstrukci byly zkřivené. Snímek několik dnů před katastrofou.

Vozíky nesoucí mostní konstrukci byly zkřivené.

Samotné konstrukce pak nebyly do nich ukotveny. Navíc byly o téměř 35 procent přetížené, uvedl znalec. Stavbaři navíc nedostatečně prováděli geodetická měření. A když už nějaké provedli, případný odhalený problém se dál neřešil.

Za zásadní nedostatek považuje i nedostatečnou komunikaci mezi firmami. Několik dnů před zřícením se měřením zjistilo, že konstrukce mostu je nakloněna.

"Vyřešili ji jen podložením. Nikdo ale tuto informaci nepředal dál. Připadá mi to, jako by lékaři při operaci slepého střeva odhalili nádor, ale nikomu to už neřekli," popsal situaci znalec.

Nehoda rychlíku Comenius

Osmého srpna 2008 se před mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z Krakova do Prahy zřítila konstrukce silničního mostu. Strojvedoucí ještě dokázal snížit rychlost ze zhruba 135 kilometrů na devadesátku, i tak ale byly následky tragické.

Na místě a v poté v nemocnicích zemřelo osm lidí, 95 cestujících se zranilo, mnozí s doživotními následky. Škoda byla vyčíslena na 177 milionů korun.

Domnívá se, že podobné chyby jsou na stavbách v Česku poměrně běžné. "Takový šlendrián se objevuje hlavně tam, kde jsou ekonomické tlaky. V tomto případě ale byla kombinace nedostatků tragická," uvedl.

I podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení podpůrné konstrukce a jejího následného zřícení.

Letecké záběry tragické havárie vlaku ve Studénce:

Autoři: ,


Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.