INFOGRAFIKA:
PRŮBĚH NEHODY
Nehoda slovenského autobusu na trase Praha-Košice se stala loni 13. prosince v noci. Vůz s 24 cestujícími vyjížděl z odpočívadla u motorestu Devět křížů. Zezadu do něj narazil nákladní vůz, který vezl nová auta. Zahynulo šest slovenských cestujících včetně malého dítěte a těhotné ženy. - více zde
Podle policejního posudku byl způsob najíždění autobusu na dálnici v rozporu s předpisy. Jeho řidič při manévru, a to ještě před vlastním najetím do průběžného pruhu, vytvořil částí vozu překážku na dálnici. Autobus vytvořil zábranu před projíždějícím kamionem.
Druhého znalce k šetření nehody přizval advokát řidiče autobusu Jan Hoffman. Jeho posudek předal policistům z Brna-venkova, kteří nehodu vyšetřují.
"Náš znalec zjistil, že v prvním posudku jsou zásadní chyby. V dokumentu neodpovídají skutečnosti naměřené hodnoty a navíc první posudek opomíjí důležitá fakta," uvedl Hoffman.
Nový posudek podle něj poukazuje na to, že nájezd na dálnici je příliš úzký a neodpovídá ani parametrům z roku 1985. "Řidič slovenského autobusu nemohl tušit, že najíždí na zcela nestandardní dálniční nájezd," řekl advokát.
Nesouhlasí ani se závěry prvního znalce, který tvrdí, že řidič kamionu nemohl střetu zabránit. Hoffman uvedl, že šofér nákladního auta neudělal nic proti tomu, aby zabránil srážce. "Jel tak rychle, že tím porušil předpisy, autobus přitom viděl asi půl kilometru před střetem," zdůraznil právník.
Podle něj je také možné, že svůj díl odpovědnosti za tragédii nese řidič nákladního auta.
Mluvčí policie Brno-venkov rozpory mezi oběma posudky nekomentovala. Uvedla pouze, že nyní si policisté musí druhý posudek důkladně nastudovat. Kvůli rozporům mezi oběma dokumenty budou muset patrně nechat vypracovat v pořadí již třetí posudek k příčinám tragické kolize.