Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Značku u přejezdu, kde zemřel otec s dcerou, krylo křoví. Už zmizelo

  13:54aktualizováno  13:54
Teprve tragická smrt dvou lidí vyburcovala Středočeský kraj zajímat se o zarostlé značky varující před nebezpečným přejezdem. Správci silnic přiznávají, že kvůli škrtům v rozpočtu nezvládají prořezávky stromů a křoví u krajnic. Křoví o víkendu po páteční tragické nehodě cestáři rychle vysekali u přejezdu v Jinočanech.

Tragické nehoda Fordu Mondeo a osobního vlaku u Jinočan u Prahy | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Kdyby železniční přejezd na silnici z Jinočan do Rudné v pátek večer vypadal jako v neděli, zřejmě by sedmačtyřicetiletý muž a jeho dvanáctiletá dcera ještě žili. Bohužel realita je opačná. Řidič Fordu Mondeo vjel v půl osmé večer přímo před vlak, který ho smetl, a oba cestující v autě byli na místě mrtví (o tragické nehodě čtěte zde).

Ve vlaku se nikomu nic nestalo. Střet na několik hodin zastavil provoz na trati mezi Řeporyjemi, Rudnou a Berounem.

Značky před přejezdem u Jinočan nejsou vůbec vidět
Křoví a větve zmizely, cedule již byla o víkendu vidět.

Ještě v pátek nebyla zarostlá značka vidět (vlevo), o víkendu větve zmizely.

Muž z Prahy, který jel s dívkou zřejmě s loděmi na vodu, soudě podle vybavení v autě, pravděpodobně nevěděl, že se blíží k přejezdu. Ten totiž nechrání závory, ale pouze výstražné kříže.

Na neštěstí má vinu značení?

Na neštěstí může mít svůj díl viny i špatné dopravní značení. "Značky byly zcela zarostlé v křoví a nebyly vůbec vidět," řekla MF DNES policejní mluvčí Štěpánka Zatloukalová.

Nehody v Jinočanech

18. června 2008
Šestatřicetiletá řidička Opelu Astra vjela na nechráněný železniční přejezd přímo pod vlak a vážně se zranila. 

25. června 2009
Řidička Škody Felicie se srazila na železničním přejezdu v Jinočanech u Prahy s vlakem. Vážně se zranila.

14. srpna 2009
Osobní vlak v Jinočanech smetl osobní auto, jeho řidič se lehce zranil.

4. června 2011
Vlak se srazil s osobním autem.

Pozn.: jde o výběr MF DNES

MF DNES se namístě nehody přesvědčila, že dvě značky varující před blížícím se přejezdem byly v pátek zarostlé, jedna zcela chyběla a také "stopku" bezprostředně před železniční tratí clonilo křoví. Na řidiče, který úsek nezná, doslova značka vybafne.

Okolnosti naznačují, že muž značky neviděl a na stopku už nestačil zareagovat. "Za automobilem jsme nezjistili žádnou brzdnou dráhu. Prověřuje se stav dopravního značení," poznamenala Zatloukalová.

Už v sobotu bylo křoví pryč

O silnici se stará Středočeský kraj, respektive jeho cestmistr Jaroslav Ráž. "Podle mě bylo značení v pořádku. Nic zarostlé nebylo. Kdyby řidič zastavil na stopce, nic se nestane," reagoval podrážděný Ráž na dotazy MF DNES.

Přesnou příčinu tragické nehody policisté stále vyšetřují, ale pracují i s verzí, že cestář zanedbal své povinnosti. "Musí pravidelně kontrolovat, aby bylo řádně viditelné," upozornila policejní mluvčí Štěpánka Zatloukalová.

Už v sobotu byly zarostlé značky vysekané z kopřiv, větve stromů a křoví ořezané a chybějící značka doplněna. Situace se rázem zlepšila o sto procent. Cestmistra Ráže si dnes zvou nadřízení, aby jim situaci vysvětlil. "Odstranění vegetace má provádět průběžně celý rok," sdělila krajská mluvčí Berill Mascheková.

Páteční tragédii však v posledních třech letech předcházelo mnoho podobných. "Lidi tu jezdí jako blázni. Občas tu kontrolujeme zastavení na stopce, respektuje ji jen málokdo," uvedla v neděli dopoledne hlídka strážníků z nedalekých Černošic.

Podle policejní mluvčí Štěpánky Zatloukalové musí řidič zbystřit, i když uvidí jen jedinou ze tří povinných "pruhovaných" značek poukazující na železniční přejezd. "Je to varování, že tam něco je," uvedla Zatloukalová.

Cestáři však zároveň přiznávají, že přerostlé keře, kopřivy a rozbujelé stromy u krajnic jsou problém nejen na silnicích nižších tříd, jako je ta z Jinočan do Rudné.

Potýká se s tím i Ředitelství silnic a dálnic, pod něž patří silnice nejvyšších tříd. "Z 31 tisíc kusů stromů u silnic je třeba pokácet 1 500 kusů. Vzhledem ke sníženému provoznímu rozpočtu už ale víme, že to do konce roku nebudeme schopni realizovat," řekla České televizi mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Soupis nebezpečných přejezdů existuje

Ministerstvo dopravy, respektive Nadace Besip před časem zkompletovala seznam takzvaně nebezpečných přejezdů. Soupis vznikl letos na jaře ve spolupráci ministerstva, policie, drážní inspekce a správy železničních cest.

Díky tomu už brzy některé přejezdy budou bezpečnější. Ze šestnácti vytipovaných přejezdů ale v seznamu, který má MF DNES k dispozici, není ani jeden ve Středočeském kraji.

Autor:


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič si při havárii na mostě ve Velkém Týnci urazil kolo, policistům pak řekl,...
Vyhýbal jsem se opilci, řekl řidič po nehodě. Sám nadýchal dvě promile

Zda za dopravní nehodu může opilý chodec, opilý řidič auta nebo oba, nyní vyšetřují policisté z Olomoucka. Poté, co dorazili k nabouranému autu, řidič obvinil...  celý článek

Mohelnická Hella Autotechnik se zaměřuje především na výrobu světlometů pro...
Policie obvinila devět lidí z krádeže stovky světlometů přímo z továrny

Policisté ze Šumperska obvinili devět lidí z rozsáhlé krádeže světlometů do aut přímo z továrny, ve které se vyrábějí. Podle kriminalistů světlomety odcizili...  celý článek

Hotel (ilustrační foto)
V hotelu páčili dveře od pokoje příborem, pak zničili koberec i stěny

Vskutku svérázným způsobem se do svého hotelového pokoje v pondělí v noci dostala dvojice hostů. Poté, co muž a žena v hotelu v Dačicích na Jindřichohradecku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.