Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zmocnili jsme se e-mailů Asada a jeho ženy, tvrdí syrská opozice

  13:39,  aktualizováno  15:22
Syrská opozice poskytla listu The Guardian údajnou korespondenci syrského prezidenta Bašára Asada. Vyplývá z ní, že zatímco se jeho režim snažil krvavě potlačit protivládní demonstrace, manželka diktátora si nechala posílat z Londýna luxusní šperky a nábytek.

Syrský prezident Bašár Asad se svojí ženou Asmou na archivním snímku. | foto: AP

Opoziční aktivisté z organizace Nejvyšší revoluční rada předali listu The Guardian více než tři tisíce dokumentů, o kterých tvrdí, že jsou zprávami ze soukromého 
e-mailového účtu syrského prezidenta a jeho ženy Asmy.

Krvavé výročí

Konflikt v Sýrii trvá přesně rok a podle čerstvé bilance si vyžádal přes 9 000 obětí. Výročí lidového povstání poznamenaly nové boje v Damašku. Režim v uplynulých dnech ovládly opoziční bašty Homs a Idlíb. Organizace Human Rights Watch tvrdí, že vojáci v Idlíbu provádí politiku spálené země. Ve městě bezhlavě střílejí, prohledávají dům po domu, zatýkají, rabují budovy a zapalují je. Opozice si stěžuje na nedostatek zbraní, kvůli němuž nemůže čelit Asadovým jednotkám. Sílí proud Syřanů utíkajících před násilím ze země, jen za posledních 24 hodin jich údajně do Turecka dorazila tisícovka.

zdroj: ČTK

Britští novináři kontaktovali deset lidí zmíněných v korespondenci, aby pravost
e-mailů ověřili. Na základě jejich výpovědí dospěli k závěru, že se nejedná o podvrh a e-maily zveřejnili. Přiznávají nicméně, že absolutní jistotu nemají.

Asad si údajně zřídil soukromý emailový účet sam@alshahba.com, skrze který komunikoval se svými nejbližšími poradci. Doména alshaba.com slouží několika společnostem vládnoucího režimu a Asad díky tomuto účtu údajně obcházel další členy vládnoucího klanu a syrský bezpečnostní aparát.

Přístup k e-mailu povstalcům údajně zprostředkoval jejich člověk v prezidentově okolí. Schránku sledovali od června minulého roku až do 7. února. Ten den
e-maily syrské vlády napadli hackeři z hnutí Anonymous a korespondence na Asadově soukromém účtu náhle ustala (o úniku e-mailů čtěte zde).

Rady z Íránu

Z dokumentů vyplývá, že Asad si vybudoval okruh mediálních poradců. Našeptávali mu, jak před zraky světa hájit režimní represe, které si od začátku povstání vyžádaly osm až deset tisíc lidských životů.

Syrský prezident údajně dostával rady také z Teheránu. Jeden íránský poradce ho v prosinci naváděl, aby při projevech používal silné fráze a ocenil podporu spřátelených zemí. Íránský režim je dlouholetým spojencem Asadova režimu.

Další e-mail naznačuje, že poradci Asada vybízeli k dalším represím v povstaleckých provinciích Homs a Idlíb. Upozorňovali ho také, že z Libanonu do země ilegálně přichází zahraniční novináři a zásilky zbraní.

Fotogalerie

"Spolehlivý zdroj, který se setkal se skupinami z čtvrti Bábá Amr, říká, že ke břehům jednoho ze sousedních států dorazí zásilka zbraní z Libye a během tří dnů ji propašují do Sýrie," hlásil Asadovi poradce Khaled al-Ahmed.

Asma na nákupech

The Guardian soudí, že e-maily ukazují syrského prezidenta jako muže, který dramatickým událostem čelí se střídavou sebelítostí, vzpurností a zlehčováním krveprolití. Hodně času trávil stahováním hudby do svého iPadu a rozesíláním odkazů na humorná videa.

Dokumenty také dávají nahlédnout do mysli jeho ženy Asmy, která až do svých 25 let žila ve Velké Británii. Dopisovala si například s dcerou katarského emíra, která se ji snažila přesvědčit, aby s celou rodinou odešla do exilu.

Šestatřicetiletá krasavice, kterou západní média ještě nedávno titulovaly "Pouštní růže", většinou na internetu nakupovala nábytek a šperky. U svých přátel v Evropě si mimo jiné objednala i DVD s posledním dílem Harryho Pottera nebo diamantové náhrdelníky. O krveprolití v Sýrii se však v jejích e-mailech nepíše.

Autor:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.