Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Změny v pražské MHD: více spojů i nové vozy

  10:11aktualizováno  10:11
Dražší jízdenky nejsou jedinou novinkou, kterou plánuje pražský Dopravní podnik v příštím roce. Za vyšší cenu jízdného nabídne kratší intervaly v metru nebo častější autobusové spoje do okrajových částí metropole.

Souprav Škoda 14T bude příští rok jezdit o patnáct víc než letos. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

1. Kratší intervaly v metru
Dopravní podnik se rozhodl zkrátit intervaly v metru, které je ve špičkách velmi vytížené. "Nejpalčivější situace je na trase B. Zde se intervaly zkrátí od ledna nebo února," potvrdil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Soupravy už také nebudou zajíždět do obratišť ve stanici Českomoravská či Smíchovské nádraží a budou jezdit po celé trase, která je se svými 25 kilometry jedna z nejdelších v Evropě. To uvítají obyvatelé sídlišť ve Stodůlkách nebo na Černém Mostě, ale zejména lidé, kteří dojíždějí za prací z obcí kolem Prahy. Na metro budou totiž lépe navazovat příměstské autobusy.

Kratších intervalů se v květnu dočkají i trasy A a C. Soupravy metra zde budou jezdit v odstupech kratších o 5 až 10 sekund. Město v roce 2009 také přidá pět nových souprav na trasu C, takže se zde intervaly ještě zkrátí.

2. Nové tramvaje i metro
Po pražských tramvajových kolejích jezdí stále více nízkopodlažních vozů z plzeňské Škodovky s designem Porsche. Dalších patnáct přibude v roce 2008. Bude pokračovat i modernizace starých tramvají. Poslední staré vozy zmizí z kolejí do konce roku 2009. Město plánuje do osmi let také nakoupit 250 zcela nových nízkopodlažních tramvají.

Do dvou let budou minulostí i staré soupravy metra. „Na obnovu vozového parku půjdou příští rok tři miliardy korun,“ řekl primátor Pavel Bém (ODS).

3. Více spojů na periferii
V květnu 2008 bude otevřen nový úsek metra C do Letňan a o půl roku později i nová tramvajová trať v Radlicích.

Zejména v okrajových částech města a v obcích kolem Prahy pak budou lidé moci častěji vyrazit na zastávku autobusu.

Dopravní podnik bude některé linky totiž v příštím roce posilovat, možná vzniknou i linky nové. "V roce 2008 tak najedeme zhruba o 9 milionů kilometrů více než letos," uvedl generální ředitel podniku Martin Dvořák.

4. Kupon s čipem
Doslova revolucí v pražské hromadné dopravě bude přechod na elektronické předplatné kupony. Díky čipové kartě Opencard (karta Pražana) by cestující nemuseli stát dlouhé fronty u předprodejních okének. Karta, jíž bude možné platit přes internet, bude sloužit jako tramvajenka. Projekt má být spuštěn v polovině příštího roku.

5. Napojení na vlaky
Už od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád na železnici, budou lépe navazovat vlakové spoje na tramvaje a autobusy. O přestupních zastávkách budou cestující lépe informováni.


MHD v roce 2008

CENY JÍZDENEK
                                                                 2007      2008
Přestupní (platnost 75 min.)              20 Kč     26 Kč
Přestupní pro děti 6–15 let                10 Kč      13 Kč
Přestupní pro důchodce do 70 let    10 Kč      13 Kč
Nepřestupní (platnost 20 min.)         14 Kč      18 Kč
Nepřestupní pro děti 6–15 let            7 Kč         9 Kč
Nepřestup. pro důchodce do 70 let  7 Kč         9 Kč
24 hodinová                                           80 Kč      100 Kč
24 hodinová pro děti 6–15 let            40 Kč       50 Kč
3 denní                                                   220 Kč     330 Kč
5 denní                                                   nebyla      500 Kč
7 denní                                                   280 Kč     zrušena
15 denní                                                 320 Kč     zrušena


CENY KUPONŮ
                                                                 2007         2008
Občanské měsíční                              460 Kč      550 Kč
Občanské čtvrtletní                              1260 Kč    1480 Kč
Občanské roční                                    4150 Kč    4750 Kč
Děti 6–15 let měsíční                          115 Kč      130 Kč
Děti 6–15 let čtvrtletní                          315 Kč      360 Kč
Studenti 15–26 let měsíční                230 Kč      260 Kč
Studenti 15–26 let čtvrtletní                630 Kč      720 Kč
Důchodci do 70 let měsíční               230 Kč      250 Kč
Důchodci do 70 let čtvrtletní               630 Kč      660 Kč
Důchodci nad 70 let                            zdarma      zdarma


NOVINKY V ROCE 2008

Kratší intervaly v metru nejprve na trase B, v květnu na trase A a C.

Vlaky na trase B nebudou končit na Českomoravské a Smích. nádraží.

Autobusové spoje na okraji města a v jeho okolí budou jezdit častěji.

Lepší napojení městské hromadné dopravy na železnici.

Otevření metra do Letňan a tramvajové trati v Radlicích.

Seriál o pražské dopravě - všechny články

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Syrský uprchlický tábor Zátarí v Jordánsku (7. prosince 2014).
Miliony z Česka na pomoc Syřanům v uprchlických táborech v Jordánsku

Další miliony korun z České republiky zamíří na pomoc Jordánsku, kde v uprchlických táborech žije dlouhodobě více než milion lidí. Ti utekli z válčící Sýrie....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.