Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce v pražské MHD začne za týden, řidiči se bojí pasažérů

  10:58
Zmatky, tápání, hledání a nadávky. Tak může vypadat cestování veřejnou dopravou od 1. září, kdy se pražská MHD výrazně změní. Obavy však s blížícím se datem "revoluce" už nemají jen cestující, ale i řidiči. I proto, že je na zlomový okamžik nikdo moc nepřipravuje.
(Ilustrační snímek)

Pražskou MHD řekají revoluční změny (Ilustrační snímek). | foto: Lukáš BíbaMF DNES

"Kam to sakra jedeš?" "Tudy ne!" Takto, a často i vulgárními výrazy, častují někteří cestující řidiče i při drobných změnách linek. Část řidičů se teď obává, co nastane 1. září, až se změní celý systém městské hromadné dopravy. Nejde totiž jen o případné slovní útoky, ale hlavně o to, že nebudou dobře znát nové trasy.

Právě řidiči budou prvními, kdo se s potížemi cestujících setká. "Tahle změna bude dost radikální, takže se obávám, že si něco vyslechneme. Jsme totiž první na ráně," říká řidič tramvaje, kterého MF DNES spolu s dalšími čtyřmi šoféry oslovila. Jméno žádný z nich uvést nechtěl.

Dopravní podnik řidičům poradil, aby nespokojené cestující odkazovali na společnost Ropid, která sestavuje jízdní řády. "Tohle když jim řeknu, tak zrovna jednu schytám," míní druhý řidič.

Řidiči se přitom s agresivním chováním občas skutečně setkají. Podle dalšího z řidičů na tyto reakce nejsou příliš připraveni. "Psychologické školení jsme měli naposled před čtyřmi lety a trvalo jen pár hodin," přiznal.

To by ale podle odborníků nemuselo stačit. "Aby bylo školení asertivity účinné, mělo by trvat alespoň celý víkend. Jen teorie totiž nestačí, je třeba nacvičit krizové situace," říká Darja Ždanová, která kurzy asertivity pořádá.

Důležité je podle ní správně předat zpětnou vazbu a sdílet pocity. "Řidič musí například říct, ano, já chápu, že jste naštvaní, ale byl bych rád, kdybyste si uvědomil, že já s tím nyní nemůžu nic udělat," pokračuje Ždanová. Obě strany by také měly vědět, že zbytečným křikem nic nezlepší, situace pak jen graduje.

V den D nemusí řidiči znát některé nové trasy

Dopravní podnik také původně sliboval, že řidiče řádně proškolí ve znalosti nových tras. "Jsou na pravidelném školení seznamováni s novým linkovým vedením," prohlásila Aneta Řehková z tiskového odboru Dopravního podniku. Podle zjištění MF DNES se ale zatím žádné takové školení nekonalo.

Připravte se na změny MHD. Jízdní řády iDNES.cz jsou na webu i v mobilu

"Na školení jsem byl před dvěma týdny a je to fraška. Jediné cenné tam je školení zdravovědy a požární ochrany. Pak se tam řeší nepotřebné nesmysly a o novém linkovém vedení nepadlo ani slovo. Domnívám se, že na 90 procent nastane v září zmatek," říká další z řidičů autobusu.

Podobné svědectví se objevilo i na diskusi pod článkem na iDNES. cz. "Jezdím autobusem u DP a nikdo nikoho neškolí o nových linkách a ani se to nikdy nedělalo. Ráno dostanu ze zálohy něco, co jsem v životě nejel, a hledej, šmudlo," píše čtenář s přezdívkou Mahony3307. Jeho kolega, řidič linky 123, ale tvrdí, že kdo informace o nových linkách chce, dostane je. Školení ovšem také neměl.

"Je to u nás ve vozovně vyvěšené i s mapkou, každý se na to může podívat. Školení není potřeba," říká. To potvrzuje i Dopravní podnik. "Pro řidiče jsou postupně připravovány a distribuovány informační materiály, které popisují zejména místa změn, včetně map a plánků," uvedla v pátek Řehková.

Zabloudit řidiči ale přesto mohou. "To se může stát i teď, když jedu nějakou linku, kterou jsem dlouho nejel. Teď to bude jen horší v tom, že změn je hodně. Ale nebude to zas tak hrozné, protože trasy budou v podstatě stejné jako nyní, jen se pojede pod jiným číslem. Vysílačkou se pak můžu zeptat třeba kolegů, kteří danou trasu jezdili," podotýká.

V případě, že řidiči přece jen zabloudí, je připraven dispečink, který je bude navigovat. "Jsme na tyto situace připraveni a rádi řidičům poradíme. Každý autobus vidíme na mapě a v případě potřeby řidiče umíme navést na správnou trasu," řekl šéf dispečinku Robert Domašínský.

Anketa

Obáváte se revoluce ve vedení linek pražské MHD?

Ano 123
Ne 53
Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.