Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Schváleno, revoluce v pražské MHD v září bude. Změní se desítky linek

  13:30aktualizováno  14:26
Vedení hlavního města schválilo největší změny v MHD za poslední desítky let. Od 2. září většina linek změní trasu, řada zcela zanikne. Někde přibude přestupů na páteřní autobusy a tramvaje. Přestože odborníci Prahu varovali, že změny způsobí problémy, podle města bude vše v pořádku.

V pražské MHD přibude přestupů. | foto: Lukáš BíbaMF DNES

"Cestování Prahou bude srozumitelnější a spoje pružnější. Už bylo nutné dát systému dopravy, který se desetiletí neměnil, řád. Jsem přesvědčen, že Pražané i lidé, kteří do hlavního města dojíždějí za prací nebo zábavou, změny velmi záhy ocení," řekl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.

On-line rozhovor ve středu od 9:30

Na změny se můžete zeptat radního pro dopravu Josefa Noska

Toho, že by město změny nestihlo, se pražští radní neobávají. Strach nemají ani z toho, že by nestihli informovat obyvatele hlavního města. "Určitě využijeme všechny reklamní plochy," řekl Nosek.

Město svůj krok hájí úsporami. Podle organizace Ropid, která změny zpracovala, ušetří Praha až 406 milionů korun. I to však odborníci zpochybňují.

Základní přehled změn MHD najdete ZDE

Změny spočívají například v tom, že vzniknou takzvané páteřní linky, a to jak v rámci autobusů, tak tramvají. Prezentaci změn Ropidu najdete zde.

V novém systému veřejné dopravy bude fungovat v rámci tramvajové dopravy pět páteřních linek s krátkými intervaly a čtyři páteřní svazky linek. Změní se také trasy dalších tramvají.

Mapu metrobusů najdete ZDE

"Metrolinky" vzniknou i v síti autobusů. Nyní jako páteřní fungují například autobusy 125, 195, 177 nebo 180. Důvodem jejich dalšího zavádění je podle Ropidu nerovnoměrné využití linek, nepřehledná síť a obtížná koordinace různých intervalů.

Například autobusy na Evropské pak nepojedou až ke stanici metra A Dejvická, jako dosud, a cestující tak budou muset přestoupit na tramvaj a dojet k metru. Souběh tramvají a autobusů má zaniknout také na Plzeňské v Praze 5 nebo Švehlově v Praze 10, byť tu společně jedou doslova jen pár stanic.

Změny v pražské MHD navrhované od září 2012
Změny v pražské MHD navrhované od září 2012
Změny v pražské MHD navrhované od září 2012
Změny v pražské MHD navrhované od září 2012

Čtyři oblasti největších změn v autobusové dopravě. Pro zvětšení klikněte na plánek.

Kritici změn upozorňují, že zatímco v jedné části města se souběhy tramvají a autobusů ruší, v jiné - třeba v Michelské ulici - se zavedou. A zatímco síť linek se může zjednodušit, méně přehledné budou jízdní řády, kde přibude poznámek o tom, že některé spoje jedou jen v určitém úseku a jen v některých částech dne.

Překryvná síť

Kapacitní autobusové linky, často s dlouhými trasami z jednoho konce města na druhý, křižovaly Prahu již na počátku 70. let. Platilo se v nich vyšší jízdné. Zrušeny byly s otevřením první trasy metra v květnu 1974.

Dalším krokem, který Ropid v rámci nového fungování MHD chystá, je slučování linek. To se týká například linky 125, která jezdí ze Smíchovského nádraží na Háje. Ta by měla být spojena s linkou 271 a tím protažena až na Skalku. Proti se již postavili obyvatelé Jižního Města (více čtěte zde).

Podle odborníků z ČVUT ale budou s novým systémem problémy. Ve zprávě, kterou městu v červenci předali, namítají, že pro zavedení páteřních autobusů nejsou připraveny ulice, leckde podle nich chybějí vyhrazené jízdní pruhy. Další problém je, že už je jen málo času na to, aby byli lidé dostatečně informováni.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

AYANA Resort and Spa, Bali
Češi na Bali marně čekali na volební průkazy, zatoulaly se neznámo kde

Sněmovních voleb se účastní i tisíce Čechů v zahraničí. Minimálně čtyři z nich, kteří přechodně žijí na Bali, ale nakonec nebudou moci hlasovat. Jejich...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
SHOP ASSISTANT, Prague 1

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 22 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.