Přidělování „espézetek“ se liší město od města. V Praze je vybírá počítač, ale i ten lze obejít. Ilustrační foto.

Přidělování „espézetek“ se liší město od města. V Praze je vybírá počítač, ale i ten lze obejít. Ilustrační foto. | foto: David Neff, MAFRA

Změnu systému přidělování papalášských SPZ brzdí staré počítače

  • 198
Přidělování "espézetek" za peníze je zřejmě nejrozšířenějším druhem korupce. Stačilo by přitom málo, aby tato praxe skončila - koupit nové počítače. Ty staré totiž nezvládnou přechod na nový systém, se kterým počítá návrh zákona.

Posuďte sami: v každé desetitisícové sérii je pouze 28 kusů se vzácnými číselnými kombinacemi (stejná čtyřčíslí nebo tři nuly s jednou číslicí) – a na jakých vozech jste je při svých cestách hlavně viděli? Za takové značky jsou lidé ochotni zaplatit i třicet tisíc korun.

Přitom stačí málo, aby se úplatky za "espézetky" staly minulostí. Zákon, který umožní motoristům zvolit si kombinace čísel a písmen dle své libosti. To je obvyklé v řadě států. Kombinace stejných čísel by tak přestaly být zajímavé.

Návrh tohoto zákona je již vypracován, ale do finále se stále ne a ne dostat. Motoristé asi neradi uslyší, že tomu brání něco tak malicherného jako staré počítače.

"Dokončení dokumentu je otázkou týdnů nebo měsíců, ale problém je v serveru, na kterém celý systém registrace vozidel běží. Ten je nyní na velmi starých strojích a to se týká i programů. Ty již nejsou schopny tyto navrhované změny zvládnout," přiznává mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Technika je z počátku devadesátých let.

Proč tedy úřad s několikamiliardovým rozpočtem nenakoupí počítače nové, když by šlo o investice v jednotkách milionů? "Vzhledem k tomu, že se plánuje přesun registru z ministerstva vnitra, kde nyní je, pod křídla dopravy, bylo rozhodnuto, že další finance do jeho rozvoje nebudou vynakládány a modernizace se dočká až po tom přesunu," vysvětluje Ptačinský a dodává, že se nyní čeká na rozhodnutí vlády, jež by mělo přesun agendy posvětit. Značek na přání by se motoristé mohli dočkat příští rok.

Člověk chytřejší než počítač

Problém nynějšího systému, který umožňuje kupčit se značkami, je ten, že přidělování čísel prakticky nemá pravidla. Úřady si to dělají po svém a ministerstvo přiznává, že obecní úředníky nijak nekontroluje. "Zodpovídá za to vždy tajemník úřadu. Od nás šlo jen obecné doporučení přidělovat značky chronologicky, jak řidiči přicházejí. Ministerstvo nemá pravomoci kontrolovat úřady," říká Ptačinský.

Postup při přidělování registračních značek se tak liší. Třeba v Hradci Králové, Jihlavě nebo Brně se řídí výhradně číselnými řadami a značky dostávají řidiči tak, jak přistupují k přepážce. V Ostravě a Liberci sám úředník nabídne žadatelům na výběr z pěti značek. Zadarmo pochopitelně.

V Plzni si může zájemce vybrat ze tří čísel, ale v Pardubicích z pětatřiceti. Úředník dostane seznam všech značek v balení a ten ukazuje klientům. "Každý si může vybrat ze značek, které jsou na přepážce k dispozici," potvrzuje tamní vedoucí odboru dopravy Vladimír Bakajsa.

V Praze, kde podle stěžovatelů na protikorupční lince byly problémy s prodáváním kmotrovských čísel největší, značky náhodně přiděluje počítač. Jenže kontrola, kterou do odboru vedení magistrátu před dvěma lety poslalo, ukázala, že i počítač dokážou někteří pracovníci obejít. Prostě ještě před zanesením čísel do systému vytáhli zajímavé kombinace z krabic. Počítač tak v seznamu, z něhož čísla náhodně vybíral, vůbec neměl třeba stejná čtyřčíslí.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video