Už dříve jste říkal, že byste chtěl posílit finanční ohodnocení učitelů podle kvality práce, nikoliv jen podle délky praxe. Jak by se měl konkrétně systém změnit?
To je velmi citlivá otázka. Dosavadní princip ohodnocení podle odučených let je legitimní, ale změna je nutná. Existují dvě cesty, naším cílem je jejich kombinace. Chtěli bychom dát ředitelům škol větší prostor v oblasti takzvaných nenárokových složek mzdy, aby mohli motivovat učitele, kteří nejvíce ovlivňují zkvalitnění výuky a efektivně jí věnují nadstandardní množství energie. A druhou cestou je určité oslabení závislosti výše platu na počtu let praxe.
Takže by se měly měnit platové tabulky učitelů? Jak to bude v praxi vypadat?
Ano, jsou nutné i změny v tabulkách. V příštích týdnech o tom chci začít jednat s odborníky i s učiteli. Takže konkrétní strategie bude teprve vznikat.
Nepůjde nakonec o pozitivní diskriminaci mladých, na níž budou biti ti starší?
To by se nemělo stát, proto řešení není jednoduché. Musíme nastavit podmínky tak, aby motivovaly všechny. Mladý učitel automaticky neznamená vynikající učitel. Ti jsou ve všech věkových skupinách.
Kdo a jak by měl posuzovat kvalitu a schopnosti jednotlivých učitelů?
To by mělo zůstat především na řediteli školy. Ale zároveň zde vzniká i potřeba stanovit nějaká jasnější kritéria. Proto chceme v nejbližší době zahájit práce na standardech učitelské profese. Ty popíšou, jaké dovednosti by měl učitel mít. Takový standard by mimochodem pomohl i vysokým školám, které učitele připravují, velký význam by měl i pro celý systém dalšího vzdělávání učitelů. Konkrétní způsob hodnocení by si ale měl zvolit ředitel školy. Nechceme ho centrálně stanovovat.
Nejen odboráři, kteří nedávno stávkovali, křičí, že ve školství je peněz obecně málo. Neměl byste spíš bojovat za větší příliv z rozpočtu?
Když někdo nastoupí do jakékoliv funkce, nemá daleko k tomu slíbit více peněz všem. Ale to nejde. V době rozpočtových škrtů, stabilizace veřejných financí musíme uvažovat spíše v dlouhodobějším horizontu. Já ve svém omezeném období můžu přispět solidní debatou o systémových změnách, které by se projevily v horizontu několika let, a celkově by se tak zlepšilo prostředí ve školství. Debatu o navýšení prostředků povedeme, ale v kontextu systémových změn.