Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději víc kradou auta v zahraničí, v Česku je snadno zlegalizují

  13:01aktualizováno  13:01
Gangy zlodějů aut sice už rok řeší zvláštní odbor Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, i tak se ale daří objasnit méně než patnáct procent krádeží. Zločincům se navíc vyplatí ukrást vůz za hranicemi a převézt ho do Česka. Snadno ho tu zlegalizují.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Policejní statistici za loňský rok zaznamenali pokles krádeží na našem území o 21 procent. Zároveň ale významně vzrostl počet žádostí o spolupráci při potírání autokriminality v rámci programu spolupráce evropských policií Sirené.

"Souvisí to spolu," řekla iDNES.cz mluvčí kriminálky Pavla Kopecká.

Pokud k nám totiž zloději převezou vozidlo ukradené za hranicemi, snáze ho zlegalizují. Česku na rozdíl od Slovenska nebo Maďarska stále chybí zákon o kontrole originality dovezených automobilů.

Gangy auta ukradená v zahraničí často legalizují "přestavbou" - na voze sice neudělají žádnou úpravu, ale před úředníky se tváří, že ano. "Seženou si odpovídající staré doklady a bez potíží na ně auto přihlásí. U nás už se nikdo nezajímá, že je kradené," říká mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták.

Ilustrační fotoZlodějům cestu usnadňují také úředníci. Podle policistů vůz zaevidují do databáze navzdory poškozeným identifikačním znakům (jako je VIN, identifikační číslo vozidla vyražené na štítku připevněném ke karoserii nebo přímo do ní), a to i bez ověřené plné moci. Těžkou hlavu s kontrolami původu auta si nedělají ani zaměstnanci STK, kteří jediní mají možnost ověřit, zda není kradené, stýskají si kriminalisté.

"Pomohlo by, kdyby ministerstvo dopravy zpřísnilo legislativu, jako se nedávno stalo v Maďarsku a na Slovensku," míní mluvčí kriminálky Pavla Kopecká. V těchto zemích díky tomu klesla autokriminalita téměř o třetinu.

Podle informací iDNES.cz se u nás podobná změna nechystá. "Nejsme instituce, která má v popisu boj s kriminalitou. Podle nás je legislativa dostačující. Česká republika je napojena na schengenský registrační systém, to je podle nás dostačující," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Gangy porážejí policii i lepším vybavením

Od loňska autokriminalitu řeší nový odbor Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. "Tato trestná činnost u nás byla dlouho podceňovaná, na její řešení byly vyčleněny nedostačující síly a prostředky," upozorňuje mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták.

V akci

Gang z Česka na jaře ukradl v bazaru v rakouském Mauthausenu luxusní BMW X5 za 1,7 milionu. Dvojice zlodějů je chtěla převézt přes hranice. Ještě v Rakousku na sebe ale upozornili pokusem natankovat bez placení a tamní policie je začala pronásledovat.

Když zloději přejeli čáru, sledování se ujali naši policisté. Při honičce podezřelí zburcovali parťáka v dalším autě, aby se pokusil policii setřást. To se nepodařilo, policie zastavila kradené auto za Českými Budějovicemi.

Zloději skončili ve vazbě.

Detektivové spolupracují s kolegy z okresů, kteří mají potřebné místní znalosti. "Pomáháme jim třeba technikou a vystupujeme jako partner pro zahraniční policie. Předáváme si poznatky, trendy," vypočítává.

Kriminalisté připouštějí, že zloději budou vždy o krok před nimi. Používají nejmodernější techniku, jezdí v silnějších autech než strážci pořádku, komunikují přes ICQ a Skype. "Dobře znají technické možnosti policie při rozpracovávání a monitorování jejich činnosti," připouští mluvčí ÚOOZ. K demontážím aut a jejich přestavbám používají velmi dobře ukryté a vybavené objekty střežené kamerami.

Gangy podle Hantáka často pracují na objednávku, zpravidla pro občany ze zemí bývalého Sovětského svazu. Jednotliví členové party o sobě často ani nevědí. Kolik lidí průměrný gang zaměstnává, si mluvčí ÚOOZ netroufá odhadnout: "Je to různé, ale nebývá to otázka dvou lidí."

Gang zlodějů aut obvykle čítá tipaře, řidiče, automechaniky a prodejce. Přímo do akce vyrážejí většinou dva lidé - jeden krade, druhý hlídá. Tato dvojice také vůz převeze přes hranice a předá ho zkušenému řidiči, který ho buď odveze do garáže na rozřezání na díly, nebo s ním prosviští republikou například do Polska.

"Ve skupině jsou často cizinci, provázanost se zahraničím bývá velmi těsná," říká mluvčí ÚOOZ.

Zloději z Česka v poslední době čím dál tím častěji vyrážejí přes hranice také pro pracovní zemědělské stroje. "Je to nový trend, zaznamenali jsme party specializující se jen na ně," uvedl Pavel Hanták.

Autor:


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krajský soud v Ústí nad Labem.
Bývalé vedení Úštěku před soudem čelí obžalobě z dotačního podvodu

Ústecký krajský soud projednává případ dotačních podvodů za 16 milionů korun. Obžalovaný je bývalý starosta Úštěku Bohumír Jasanský, jeho místostarostka a...  celý článek

(ilustrační snímek)
Policie obvinila z usmrcení řidiče, který srazil na přechodu dva chlapce

Policie obvinila z usmrcení z nedbalosti řidiče, který v červnu v Plzni srazil dvě děti. Sourozenci na následky zranění v nemocnici zemřeli. Muži hrozí až šest...  celý článek

Při hrozivě vypadající nehodě domíchávače a osobního auta se nikdo nezranil....
Řidič domíchávače si nevšiml zaparkovaného auta, proboural jím dům

Následky netradiční nehody likvidovali jedenáct hodin hasiči v Bučovicích na Vyškovsku. Řidič domíchávače betonu si nevšiml zaparkovaného osobního auta, do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.