Loni na silnicích ve Zlíně zahynuli čtyři lidé – tři cyklisté a chodec (Ilustrační snímek).

Loni na silnicích ve Zlíně zahynuli čtyři lidé – tři cyklisté a chodec (Ilustrační snímek). | foto: Petr Novotný, MF DNES

Čtyři mrtví na silnicích dostali Zlín na chvost žebříčku bezpečnosti

  • 8
Jezdit či chodit po Zlíně je riskantnější než jinde. V nejnovější statistice bezpečnosti silničního provozu, kterou na základě policejních statistik pravidelně sestavuje Česká pojišťovna, patří Zlínu mezi krajskými městy za loňský rok předposlední příčka. Hůř dopadlo jen Ústí nad Labem.

Je to jen hra čísel, nebo naopak varovný signál, že silnice ve Zlíně jsou pro řidiče, cyklisty i chodce nebezpečné? Odpověď je delší a mohla by vypadat následovně: ve Zlíně loni zemřeli při dopravních nehodách čtyři lidé a dalších 26 bylo vážně zraněno.

Třeba v Plzni, která dominuje tabulce bezpečnosti silnic za minulý rok, přišel o život jediný člověk. Zlín navíc patří podle statistik mezi riziková města dlouhodobě. Předloni byl úplně nejhorší.

Statistky

263 dopravních nehod se loni stalo na silnicích ve Zlíně

4 lidé přišli loni ve Zlíně při nehodách o život

26 osob utrpělo loni ve městě při nehodách těžké zranění

2. nejhorší je Zlín v bezpečnosti silnic v pořadí krajských měst

"Takové statistiky mě vůbec netěší," reagoval zlínský primátor Miroslav Adámek. "Řidiči by se nad nimi měli zamyslet," vzkázal motoristům.

Měřítkem bezpečnosti je index, který poměřuje nehody s vážnými následky (smrtelná a vážná zranění) k počtu obyvatel města.

"Beru to jako signál, ale čísla bych nepřeceňoval. Příští rok můžeme být zase nejbezpečnější město," myslí si vedoucí zlínského obvodu policie Václav Karkoška.

Loni se ve Zlíně stalo 263 nehod. Zemřel při nich jeden chodec a tři cyklisté – dva muže na kole srazilo auto, jedna žena utrpěla smrtelná zranění, když prudce zabrzdila a přepadla přes řídítka.

Podle Karkošky za tragické nehody nemohou nekvalitní silnice nebo špatná práce policie, ale většinou nepozornost lidí. To by potom ale byli řidiči a cyklisté ve Zlíně roztěkanější než jinde. "Někteří motoristé jezdí opravdu strašně. Často předjíždějí, kde nemají," postěžoval si zlínský šofér Petr Novák.

Pomohla by silnice na druhém břehu Dřevnice. Ale nebude

Neznamená to však, že by ulice krajského města brázdili piráti. Jezdit Zlínem totiž není snadné, neboť je tady zásadní dopravní problém: město protíná jedna hlavní silniční tepna, která je už řadu let přetížená (denně po ní projede přes 30 tisíc aut) a stává se na ní nejvíc nehod. Loni jich bylo asi padesát, dva lidé se vážně zranili.

"Pomohla by nová cesta na druhém břehu Dřevnice. Plánoval ji už Tomáš Baťa, ale zatím je stále v nedohlednu," naznačil Karkoška. Na cestu nebyly, nejsou a v nejbližších letech ani nebudou peníze.

Od aut by ale centru Zlína pomohla i rychlostní silnice R49 z Hulína ke slovenské hranici. Stavět by se mohla díky evropským penězům už příští rok. "Jiné řešení se bude hledat jen těžko, protože město leží v údolí," upozornil primátor Adámek.

Cítíte se na silnicich ve Zlíně bezpečně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 4. května 2012. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 295
Ano
Ano 172

Statistiky ohledně bezpečnosti silnic určily pořadí také mezi okresními městy. Oproti předloňskému roku si o zhruba dvacet příček polepšili Kroměříž (12. místo) a Uherské Hradiště (24. místo).

"Děláme kontroly na rychlost i alkohol. Nehody jsou ale nevyzpytatelné, nemůžeme se proto plácat po ramenou, že tak velmi dobře pracujeme," usoudila mluvčí kroměřížské policie Simona Kyšnerová.

Nejhůře ze tří okresních měst v kraji dopadl Vsetín, který klesl ze 30. na 45. příčku. Osm lidí se vážně zranilo, nikdo nezemřel. Pro všechna města ale platí, že vážné nehody se stávají spíš na silnicích mezi nimi, kde jezdí řidiči mnohem rychleji.


Video