Zlín odmítl stavbu klíčové silnice

  • 1
Zlín - Motoristé budou na vyřešení katastrofické dopravní situace ve Zlíně čekat déle. Zlínští zastupitelé totiž smetli ze stolu původní návrh pravobřežní komunikace a budou hledat levnější a praktičtější variantu. Výstavba takzvané pravobřežní komunikace, která měla ulevit šoférům, kteří se už léta prodírají dopravními zácpami do Zlína, se tím definitivně oddaluje.

Zastupitelé v podstatě poslali k ledu čtyřletou práci na prvním návrhu, současně se ale motoristé mohou snad těšit na pohodlnější cestování. Zastupitelé usoudili, že původní varianta, kterou zpracovala firma Mott MacDonald, je zbytečně monstrózní. Opírají se přitom hlavně o  posudek dopravního specialisty Stanislava Prokeše, který poukazuje především na to, že rychlostní komunikace, s níž studie počítá, je pro potřeby města  nevhodná, ba dokonce, že mu může ublížit a narušit zdejší prostředí. Proto Zlínu doporučuje klasickou "čtyřproudovku".

„Komunikace městského typu bude k městu ohleduplnější. Může dopomoci i k rozvoji podnikatelských aktivit,“ myslí si Prokeš.

Proti dražší variantě cesty se už dříve zvedla vlna odporu z řad laiků i odborníků. Lidé nesouhlasili zejména s tím, aby cesta, po níž by mělo jezdit až třicet tisíc aut denně, vedla přes zastavěná území Příluků a Lužkovic.

Také zlínští radní považují původní řešení za megalomanské. „Je to předimenzované betonové monstrum, které by příliš zasáhlo do krajiny i života lidí,“ je přesvědčena radní Svatava Nováčková, která má oblast dopravy ve své kompetenci. Podotýká také, že na navržené komunikaci je málo křižovatek. To znamená, že by se řidiči, kteří pojedou na Slovensko, přes město přehnali za pár minut, zato místní by měli problémy se z cesty dostat. Tranzitní doprava se přitom na cestování Zlínem podílí podle statistik jen sedmi procenty.

Zastupitelé neslyšeli ani na argumenty společnosti Mott MacDonald, která tvrdí, že na jí navržené komunikaci bude doprava mnohem plynulejší a s menším počtem nehod. „To, že cesta podle naší studie neslouží městu, je zavádějící a nefér,“ řekl jeden ze zástupců firmy.

Bývalý zlínský radní přes dopravu Zdeněk Blažek, který původní návrh prosazoval, si posteskl nad tím, že město zahodilo čtyři roky práce. Podotkl, že zastupitelé nemají suplovat projektanty, a technické řešení cesty by raději měli nechat na odbornících.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video