Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zlatý vlak nacistů se nedaří najít, nadšenci si staví vlastní

  12:05aktualizováno  12:05
Rozladění z neúspěchu při hledání tajemného nacistického vlaku plného zlata, rozhodli se polští nadšenci postavit si svůj vlastní. U Vratislavi z něj chtějí vytvořit turistickou atrakci. Jako předloha jim posloužil nacistický vlak, který nacisté údajně nasadili na obranu města před Rudou armádou.

Nacistický vlak staví nadšenci v továrně ve městě Gluszyca nedaleko Walbrzychu, kde poslední rok probíhalo intenzivní pátrání po „zlatém vlaku“, který měli nacisté naložit zlatem a cennostmi a ukrýt v tunelu pod městem.

Nápad na stavbu repliky vzešel z bezvýsledného hledání. „Rozhodl jsem se, že postavíme tenhle vlak v měřítku 1:1 a tím jsme vlastně částečně uspěli,“ popsal agentuře Reuters konstruktér Slawomir Sucharowski, jak k nápadu přišel. První vagon, který měří zhruba dvanáct metrů, už mají postavený. Tvoří ho laminát a ocel a k autentickému vzhledu už chybí jen nátěr. V plánu jsou další tři nákladní vozy a lokomotiva.

Wałbrzyšské podzemní tunely

Pod zámkem Książ nedaleko Wałbrzychu vedou spletité sítě podzemních chodeb.

Nacisté je tam stavěli od roku 1943 v rámci projektu Riese, v překladu Velikán. Na stavbě údajně pracovali trestanci i vězni z koncentračních táborů.

Město Wałbrzych se původně jmenovalo Waldenburg a před druhou světovou válkou patřilo k Německu. Součástí Polska se stalo až po roce 1945.

Až stavitelé dokončí svou práci, přemění se i tovární hala, která během 2. světové války sloužila nacistům, v turistickou atrakci. „Hala bude předělaná a propojená s tunelem, aby se tak vytvořil dojem, že vlak přijíždí k nakládce. Vytvoříme tam také pokladnici se zlatými cihlami a zbrojnicí. Ven umístíme letadla ze druhé světové války,“ dodal Sucharowski

Jako předloha pro repliku posloužil stavitelům vlak pojmenovaný po nacistickém nadporučíkovi Paulu Poerselovi, který se snažil udržet Vratislav proti sovětským vojskům. Vlak krátce po prolomení hradeb města zmizel.

„Byl nasazený v posledních dnech v květnu a zničil nejméně deset ruských tanků. Sám Poersel mluvil po válce o vlaku a jeho nasazení v bitvě. Poté, co byla Vratislav obsazená Sověty, po vlaku nebyly ani stopy. Vypařil se,“ uvedl historický nadšenec Jan Dolniak.

Fotogalerie

Vlak byl údajně postavený během tří týdnů v roce 1945 ze součástek, které byly po ruce. Byl vybavený sedmi děly, dvěma kulomety a radiovou stanicí. Ačkoliv je vlak poměrně detailně popsaný a mluví se o jeho nasazení, nikdy se nepotvrdilo, že skutečně existoval. Pro polské stavitele se tak stal ideální náhradou za tajemný „zlatý vlak“.

Ten podle desítek let starých pověstí nacisté na konci války vypravili z Vratislavi a schovali před Rudou armádou v podzemním tunelu u Walbrzychu nedaleko hranic s Českem. Po záhadě zmizelého vlaku pátraly během uplynulých 70 let tajné služby USA, do pátrání se bezvýsledně zapojili i Rusové a Poláci.

Novou „zlatou horečku“ probudil loni šéf polských památkářů, náměstek ministra kultury Piotr Žuchowski, který se nechal slyšet, že si je „jistý z 99 procent, že vlak existuje“ (více zde). Do pátrání se zapojili hledači pokladů, kteří nasadili i vrtnou soupravu (psali jsme zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.