Na pardubickém nádraží se sbíhají desítky kolejišť. Cestující často riskují životy jejich přebíháním.

Na pardubickém nádraží se sbíhají desítky kolejišť. Cestující často riskují životy jejich přebíháním. | foto: MF DNES

Zkrátit si cestu přes koleje může vyjít draho. Hrozí pokuta až 10 tisíc

  • 93
Přepadové kontroly a vysoké pokuty čekají na cestující, kteří si cestu z vlakového nástupiště zkracují přímo přes koleje. Správci železnice a policisté si řekli, že mrtvých na kolejích bylo letos už příliš a rozhodli se tomuto nebezpečnému nešvaru zabránit.

"Spěchám a domů to mám blíž," vysvětlila žena středního věku poté, co si riskantním způsobem zkrátila úsek mezi pardubickou Duklou a čtvrtým nástupištěm hlavního nádraží. Brzy se jí stejná cesta, při které přebíhá nejméně přes desítku kolejí, může prodražit.

Železničáři s policií totiž po sérii mrtvých, kteří letos zahynuli při srážce s vlakem, zvyšují kontroly nádražních kolejišť. Zaměřují se na lidi, kteří přecházejí koleje na zakázaných místech, a ohrožují tak svůj život i bezpečnost železničního provozu.

Minulé týdny kontrolovali správci tratě a policisté hlavně ve Středočeském kraji a na severní Moravě. Na Pardubický kraj ale také brzy dojde. "Podle našich zkušeností během dvou hodin zjistíme kolem 60 přestupků. Někdy dokonce cestující strčí do kontrolora a řeknou, že spěchají a že jim ujede vlak," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Provinilci, které kontroloři přistihnou, zaplatí blokovou pokutu tisíc korun. Ve správním řízení pak mohou zaplatit i desetkrát víc.

Mrtvých na kolejích přibývá

Podle Pavla Hally není možné, aby všude byly přechody přes dráhu. "Lidé se bohužel chovají jako zvířata - v tom smyslu, že volí tu nejkratší cestu. Pak se něco stane a volají po nadchodech a podchodech," dodal Halla, podle něhož je nelegální i využívání cestiček podél kolejí.

V Pardubickém kraji je téměř jisté, že se kontroly zaměří na čtvrté nástupiště směrem přes trať k Dopravnímu podniku a také na úsek mezi hlavním nádražím a Pardubičkami. Najít mrtvého na kolejích v Pardubicích není vůbec nic výjimečného. Zvláště sebevražd na hlavní trati u stanice Pardubičky každý rok přibývá a toto místo se stává pro Pardubice tím, čím byl Nuselský most pro Prahu.

Naposledy se vlak střetl s člověkem v kolejišti poslední lednový den večer, přibližně v polovině zmíněného úseku. O život přišel 22letý muž. "Nešlo tentokrát o sebevraždu, ale o nešťastnou náhodu. Cestující si zkracoval cestu a byl sražen projíždějícím vlakem. Mimořádná událost a její následné vyšetřování způsobilo zastavení provozu na dvě hodiny,," uvedl tehdy mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Inspekce i po týdnech toto stanovisko potvrzuje. "Bylo to v prostoru veřejnosti nepřístupném, z našeho pohledu tam ten člověk neměl co dělat," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Někteří hazardéři do kolejiště vstupují i se sluchátky

Podle Drápala se od začátku roku 2010 v Pardubickém kraji jednatřicetkrát střetl vlak s člověkem. Při těchto nehodách přišlo o život 29 lidí a pouze ve dvou případech se podařilo zúčastněnému z nehody vyváznout se zraněním.

Jen na pětikilometrovém úseku z hlavního nádraží směrem na Černou za Bory se od roku 2010 událo celkem devět nehod. Nikdo střet s vlakem nepřežil. Druhým takovým úsekem v Pardubickém kraji je okolí stanice Brandýs nad Orlicí, kde na kolejích skončilo za stejnou dobu pět životů.

Správci železnice se setkávají i s lidmi, kteří přecházejí kolejiště se sluchátky na uších. V jednom takovém případě sice mladík spatřil na poslední chvíli vlak před sebou a přeskočil do druhé koleje, tam ho však smetl vlak jedoucí v protisměru.

Někdo může kontroly u trati považovat za zbytečné obtěžování, vždyť na dráhu vstupuje už léta a nikdy se mu nic nestalo. Ale správci železnice to vidí jinak.

"Kontroly jsou vyloženě prevencí, kterou děláme nad rámec našich zákonných povinností. Jako provozovatelé dráhy bychom si mohli říci, že jsou všude cedule a že existuje zákon o drahách, který zakazuje vstup na kolejiště. Ale jak je vidět, některým lidem je potřeba to stále připomínat," řekl Pavel Halla.


Nejlepší videa na Revue