Život na Zemi zničily asteroidy dvakrát

Asteroidy zničily život na Zemi nejméně dvakrát, ne jednou, jak se dosud říkalo. Tuto informaci zveřejní v pátek americký časopis Science. Vědci své tvrzení opřeli o nález stop kosmických plynů v usazeninách z období permu.
Dosud se hovořilo jen o asteroidu, který před 65 miliony lety vyhubil na Zemi dinosaury. Zhruba stejně velké vesmírné těleso však udělalo nejspíš ještě více škod už před 250 miliony lety, uvádí zpráva.

"Náraz vyvolal asi milionkrát víc energie než největší zemětřesení, jaké bylo zaznamenáno v minulém století," řekl Robert Poreda z newyorské univerzity Rochester.

Asteroid musel mít průměr 6,6 až 13 kilometrů. Náraz oživil sopečnou činnost. Láva spálila rozsáhlá území, vzduch se zaplnil popelem a prachem. Svět se na staletí ponořil do tmy a zimy.

Před 250 miliony let vyhynulo v důsledku dopadu asteroidu 90 procent mořských živočichů a 70 procent pozemských obratlovců.

Mezi oběťmi asteroidu bylo mimo jiné všech 15 tisíc druhů trilobitů.

Zatímco o asteroidu, který vyhubil dinosaury, se ví, že dopadl na mexický poloostrov Yucatán, místo dopadu jeho předchůdce nebylo dosud zjištěno. Stopy po něm byly zjištěny v Japonsku, Číně a Maďarsku ve vrstvách odpovídajících období mezi permem a triasem.