Vznikl na Zemi život dříve? Vědci hlásí nález miliardy let starých mikrobů

Australští vědci objevili v nově odtátém terénu Grónska dosud nejstarší zkamenělé pozůstatky života. Tvoří je mikrobi, kteří planetu obývali již před 3,7 miliardy let, uvedli v aktuálním vydání odborného žurnálu Nature. Objev dle nich ukazuje, že život se na Zemi mohl zformovat dříve a jednodušeji, než se dosud myslelo.
Země z vesmíru (ilustrační snímek)

Země z vesmíru (ilustrační snímek) | foto: AP

Jeden ze spoluautorů studie Martin Van Kranendonk z Univerzity v Novém Jižním Walesu, který zároveň vede australské středisko pro astrobiologii, k objevu uvedl, že je to vzpruha pro naděje, že život vznikl i jinde ve vesmíru, například na Marsu. „Ukazuje nám to, jak se naše planeta vyvíjela a jak vznikly základy života,“ řekl Van Kranendonk.

Podle Van Kranendonka se zdá, že vývoj života byl mnohem rychlejší, než se usuzovalo. Předpokládá se, že Země vznikla před 4,6 miliardy let, velké bombardování planety asteroidy pak skončilo někdy před čtyřmi miliardami let. Nový objev ukazuje, že život se pak vyvinul velmi rychle poté.

Australský tým v oblasti Isua na jihozápadě Grónska nalezl na skalách odhalených díky tání takzvané stromatolity, což jsou kupolovité usazeniny vytvořené koloniemi bakterií a sinic. Dosud žijící stromatolity je možné najít například v Austrálii.

Stromatolity nalezené v Grónsku byly vysoké zhruba jeden až čtyři centimetry. Odborníci jejich stáří datovali na 3,7 miliardy let. Pokud by se jejich objev zkamenělého života potvrdil, předčilo by to dosud známý nejstarší nález, učiněný v Austrálii, o 220 milionů let.

„Tehdy zde byl zcela odlišný svět. Kontinenty byly černé, oceány zelené a obloha oranžová,“ řekl Van Kranendonk. Povrch byl černý kvůli chladnoucí lávě, na které nerostly žádné rostliny, zatímco zeleň oceánů byla důsledkem velkého množství železa. V atmosféře bylo jen velmi malé množství kyslíku, který se stará o modř oblohy, převažující barvou byla proto oranžová.

Astrobioložka z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Abigail Allwoodová dataci nálezu považuje za správnou, jen si není jistá tím, že objev kdysi opravdu skrýval život. Předložené důkazy ji prozatím plně nepřesvědčily, vyloučeno tak není, že to je jen geologická hříčka.

A sand sculpture is seen during the Sand Sculpture Festival "Disney Sand Magic"...
TÝDEN OBRAZEM: Pandí mládě, Portugalsko v plamenech a rozprava uprchlíků

Fotografové předních zpravodajských agentur měli v uplynulém týdnu napilno. Strhující obrázky pořizovali v Portugalsku, které trápí extrémní horka a požáry, na...  celý článek

Frank J. Kerrigan ukazuje fotku svých potomků.
Američan po chybě koronera pohřbil syna. Ahoj, tati, volal mu po pár dnech

Kvůli chybě koronera si rodina z Kalifornie prožila několik dní pekla. Nejprve oplakali smrt svého psychicky nemocného syna. Absolvovali smuteční obřad i...  celý článek

Policisté v Londýně hlídkují nedaleko místa, kde řidič dodávkou najel do lidí...
Řidička vjela do davu v Newcastlu, šest lidí bylo zraněno

Šest lidí, včetně dvou dětí, utrpělo zranění, když řidička vjela do davu lidí před sportovním centrem v britském Newcastlu. Policie uvedla, že se zřejmě...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.