Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Živnostník dal výpověď líným poslancům. Marná snaha, říkají právníci

  18:22aktualizováno  18:22
Svérázně se s častou absencí poslanců v lavicích vypořádal vsetínský živnostník Roman Ramach. Na e-mailovou adresu Sněmovny poslal výpověď poslancům, odůvodněnou neomluvenými absencemi. Právníci se nicméně shodují, že jediná možná forma výpovědi je poslance příště nezvolit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

"Vážený pane předsedo, vážení páni poslanci,

vzhledem k tomu, že i část mé daně jde na Vaše mzdy, Vám na základě zákoníku práce podle § 53 dávám výpověď pro neomluvené absence. Opakovaně se neúčastníte zasedání Sněmovny, viz poslední prosincová schůze a zasedání organizačního výboru, a tudíž jste se dopustili hrubého porušení pracovní kázně..."

VÝPOVĚĎ POSLANCŮM

"Při vašich podmínkách práce - bezplatná doprava, autobusy, vlaky, letadla a někteří i služební auta - nevidím jeden jediný důvod k vaší nepřítomnosti při poslední prosincové schůzi."

Takto začínající zprávu obdržela Poslanecká sněmovna v minulých dnech. Jejím autorem je vsetínský živnostník Roman Ramach, kterému už došla trpělivost s opakovanými absencemi poslanců při jednáních Sněmovny.

"Při Vašich podmínkách práce - bezplatná doprava - autobusy, vlaky, letadla a někteří i služební auta - nevidím jeden jediný důvod k Vaší nepřítomnosti při poslední prosincové schůzi a schůzi členů organizačního výboru," zdůvodňuje svůj e-mail Ramach. A dodává, že poslancům nebude platit daně.

Právníci nicméně hodnotí Ramachův dopis jako možná upřímný, leč marný pokus.

"Myšlenka aplikovat pracovní právo na vztah poslance a voliče je absurdní. Vztah mezi voličem jako jednotlivcem a poslancem je do značné míry problematický, pokud poslanec někoho reprezentuje, tak lid jako celek, ne bezprostředně toho jednoho voliče," soudí například ústavní právník Jan Kysela.

ŠÉF SNĚMOVNY CHCE POHNOUT S PLATY

Miloslav Vlček navrhuje trestat absence poslanců

"Vztah poslance a voliče není zaměstnanecký, je to popisováno v kategorii mandátu. Poslancům dáváte mandát, soubor práv a povinností, aby vás mohli reprezentovat. Je zcela výjimečné, aby mohl být mandát předčasně vypovídán," dodává Kysela.

Podobně mluví i odbornice na pracovní právo Barbora Mokrošová. "Poslanec je veřejnoprávní funkce a tak není účasten pracovněprávního vztahu. Ustanovení zákoníku práce se na něj nevztahují, výpověď jim takto dát nelze," říká.

Odpověď na kritiku bezplatné dopravy přišla od poslance ve vlaku

Překvapením není ani názor Zdeňka Jičínského, doyena Poslanecké sněmovny, který se také ústavním právem zabývá. "Takovéto náměty lidi napadat mohou, ale pracovněprávní vztah to není," řekl na telefonický dotaz iDNES.cz. Paradoxně přitom jel vlakem, přičemž dopravu zdarma zrovna Ramach kritizoval.

Ramach si uvědomuje, že po jeho "výpovědi" poslanci plat pobírat nepřestanou. Ale z jejich chování mu je smutno. "Při schůzi organizačního výboru se nebyli schopni sejít, při prosincové schůzi jich tam bylo pár a chodili ven a dovnitř. Vždyť už je to hanba," kroutí hlavou muž, který donedávna pracoval v autoservisu a nyní je živnostníkem.

Závěr právníků přesto ponechává naději. "Výpověď" poslancům lze dát při květnových volbách.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.