Lidem, kteří mají umělý stromeček schovaný od loňska, také odpadá část předvánočního nákupního stresu. To všechno vidí za rostoucím množstvím plastových stromečků i Michal Hipius z firmy HTH, která tyto stromky dováží z Asie. "Ve srovnání s rokem 1997 jsme prodali o čtvrtinu více stromečků, k čemuž jistě přispívá i zlepšující se design výrobků," tvrdí Hipius. Tyto Vánoce bude tak bude umělý stromeček ve 38 procentech domácností.
Většina lidí, podle průzkumu 54 procent, dává ale stále přednost živému stromečku. "Je to tradice a navíc nemáme rádi umělé věci. Vždyť umělý stromeček ani nevoní," říká Jaroslav Zeman, který s rodinou vybíral stromek na Náměstí republiky v Praze. Podle pěstitelů a prodejců chtějí zákazníci ale spíše levnější druhy. "Letos jsme prodali zhruba 3000 kusů, což je přibližně stejně jako loni. Zvýšil se však zájem o levnější stromky, tedy stříbrný smrk, který sami pěstujeme. Dovážené dánské jedle jdou na odbyt o něco hůře," říká Josef Kuřina z firmy Karl Schangl.
Čím méně peněz lidé mají, tím pečlivěji si stromeček vybírají. "Prodají se jen opravdu kvalitní stromky, takže obchodníci často odebírají jen menší množství, aby měli jistotu, že jim stromky nezůstanou," říká Jaroslav Staněk z Lesů Křivoklát. Podle něj se tak zvyšuje šance pro soukromé majitele lesů, kteří se na pěstování vánočních stromků specializují.
Zajímavým kompromisem mezi umělou a přírodní variantou je stromeček v květináči. Voní, neopadává, nemusí se každoročně znovu kupovat, jen vyžaduje jistou péči. "Takový stromeček lze pořídit již od 400 korun a pokud se o něj člověk dobře stará, může vydržet i deset až patnáct let," říká prodavač Radovan Bednář.
- středa 23. prosince 1998