"Rodina v průměrném třípokojovém bytě v panelovém domě ročně spotřebuje teplo asi za devět tisíc korun. Pouze za prosinec 2000 taková domácnost zaplatila průměrně 1440 korun, za zvýšené dodávky v loňském prosinci by to bylo 1613 korun," uvedla tisková mluvčí Pražské teplárenské Šárka Drobná. Teplárenská však rozdělila cenu na dvě složky, a tím vychází průměrná platba rodiny na 1526 korun.
Dodávky tepla do pražských domácností přitom podle obchodního oddělení Pražské teplárenské vzrostly o dvanáct procent.
"V mrazivých dnech byly v provozu všechny zdroje a spalovali jsme také topný olej," uvedla Drobná. Musela se změnit i struktura výroby v elektrárně. Ta omezila výrobu elektrické energie ve prospěch výroby tepla. Navíc vypomohl i záložní zdroj tepla v Krči.
"Rezervy má Pražská teplárenská ještě ve výtopně Juliska a dalších vlastních zdrojích," ujistila Drobná. Na počátku zimy hrozily školy zavíráním, pokud nebudou mít dostatek peněz na topení. Žádná z oslovených pražských škol to zatím nemusela udělat. Dosud hospodaří se svými penězi s rozvahou.
"Od tepláren víme, kolik bude teplo stát, takže rozpočet připravíme tak, aby se nám tam náklady vešly. Lišit se můžeme o pár tisíc korun. Kdyby ovšem bylo nejhůř, máme rezervní fond, ale zatím jsme do něj nemuseli sáhnout," řekla Helena Reindlová, hospodářka Základní školy Nad Vodárnou v Praze 10.
Mráz a sníh zasáhl i do rozpočtu silničářů. Ti odhadují, že letošní zima bude dvakrát až třikrát dražší, než byla ta loňská.
"V prosinci 2000 jsme spotřebovali třicet čtyři miliony korun na solení, pohotovosti a další údržbu silnic. Předpokládáme, že prosinec 2001 vyjde dvakrát dráž," uvedl správní náměstek Technické správy komunikací Praha Petr Kožíšek. Zatím si s penězi i solí vystačí, ale zima ještě nekončí. Navíc silnice budou letos daleko více poškozené, než byly vloni, protože silnější mrazy a vrstvy sněhu a ledu daleko závažněji komunikace potrhaly. Kvůli tomu připravuje správa žádost o navýšení rozpočtu. "Vloni nás opravy silnic po zimě stály dvacet milionů, letos to bude asi dvakrát až třikrát více," upřesnil Kožíšek.
Vyšší náklady přináší zima i dopravnímu podniku. Do autobusů městské hromadné dopravy musí tankovat arktickou naftu, v chladicích systémech všech autobusů je nemrznoucí směs. Obdobně se musí zařídit i řidiči osobních aut.
Někteří rodiče využili nadílky sněhu k radovánkám se svými dětmi stejně jako tato matka, která o víkendu sáňkovala v Letenských sadech. (13. ledna 2002) |