Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zilk s tajnými službami očividně spolupracoval, obrátil znovu Havel

  10:19aktualizováno  10:19
Spolupráce bývalého vídeňského starosty Helmuta Zilka s tajnými službami je očividná. Dnešnímu vydání rakouského deníku Der Standard to řekl český exprezident Václav Havel. Ten rakouskému politikovi v roce 1998 odmítl udělit Řád bílého lva kvůli podezření, že Zilk spolupracoval s StB. Loni na Zilkově pohřbu se mu dodatečně omluvil.

I o bývalého disidenta Havla se v minulosti dlouhá léta zajímali udavači a tajné služby. | foto: Eva KořínkováČTK

Ani po letech nechtěl Havel podrobnosti, které ho vedly k odepření vyznamenání, příliš rozebírat. "To, že se v záležitosti kolem pana Zilka jednalo o určité druhy spolupráce s tajnými zpravodajskými službami, je snad očividné. Víc bych k tomu nechtěl říkat," konstatoval Havel.

Zdůraznil, že u zmínky o tajných službách vědomě použil množné číslo. Vedle spolupráce s komunistickou tajnou policií se také spekuluje o Zilkově práci pro americkou CIA.- čtěte Helmut Zilk mohl pracovat pro StB i pro CIA, naznačuje svazek

prohlédněte si ukázky ze svazku

Redakce iDNES.cz získala z Archivu bezpečnostních složek kopie svazků, které vedla v druhé polovině šedesátých let komunistická špionáž na Helmuta Zilka.

Někdejší uznávaný novinář a pozdější ministr školství a předseda Rakousko-české společnosti za svého života obvinění ze špionáže popíral. Informace o tom, že byl v šedesátých letech placeným udavačem StB, poprvé zveřejnil v roce 1998 německý list Süddeutsche Zeitung.

Letos aféru znovu rozvířila rakouská média novými podrobnostmi. Uvádělo se například, že Zilk nebyl agentem, ale "diskusním partnerem", který československé rozvědce vědomě předával informace o rakouském vnitropolitickém dění. Za své zprávy prý dostal až 70 tisíc šilinků, což dnes odpovídá zhruba 800 tisícům korunám, a věcné dary.

Helmut Zilk s manželkou

Havla nezajímá, kdo na něj donášel

Většina spisů, které mohly ukazovat na Zilkovu temnou minulost, však byla zničena na přelomu 60. a 70. let. To vedlo rakouský tisk k domněnce, že rakouská policie o jeho kontaktech věděla a snažila se je za každou cenu utajit.

I o bývalého disidenta Havla se v minulosti dlouhá léta zajímali udavači a tajné služby. Rakouskému deníku nicméně řekl, že nikdy nepátral po tom, kdo ho špicloval.

"Krátce po revoluci mi dali seznam mých nejbližších přátel, kteří na mě systematicky donášeli. Ale já jsem ten seznam nejen ztratil, ale dokonce zapomněl, kdo na něm byl," prohlásil pro Der Standard.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Chlapec zastavil dopravu Macarenou
Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Zadržela ho policie

Policie v Saúdské Arábie zadržela čtrnáctiletého chlapce, který na videu z města Džidda na pobřeží Rudého moře tančí na ulici Macarenu - tanec, který proslavil...  celý článek

Kouř stoupá nad jemenským městem Saná po náletu vedeném Saúdy (22. 9. 2015)
Při náletech v Jemenu zemřelo přes třicet lidí, povstalci viní vládu

Při náletech, které v Jemenu zasáhly hotel u Saná, přišlo o život přes 30 lidí, včetně civilistů, uvedla televize Al-Džazíra. Povstalci viní provládní síly.  celý článek

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.