PŘEČTĚTE Si:
Mise v Iráku uspěla
"Šlo o velmi nestandardní let," potvrdil MF DNES v pilotní kabině speciálu už v bezpečí jordánského vzdušného prostoru s úsměvem zkušeného vojenského pilota kapitán letadla Jan Zezulka.
V okamžiku, kdy tryskový challenger vstoupil do vzdušného prostoru Iráku, posádka zhasla všechna světla a celý stroj včetně kabiny pro cestující se ponořil do úplné tmy.
Když pak letoun zcela bezpečně a perfektně přistál na bagdádské ranveji, nikdo z cestujících netušil, co tomu předcházelo.
Byla to velmi náročná operace
Když letadlo startovalo z Bagdádu, vznesly se do vzduchu čtyři americké vrtulníky a ze vzduchu "odclonily" náš stroj. Do vzduchu vyhodily speciální světlice, které jsou schopny zmást nepřátelské střely země-vzduch.
Piloti přitom zaznamenali, jak po nich ze země pátrá neznámý kužel světla, který nemusel, ale mohl znamenat, že se někdo pokouší letadlo zaměřit.
Lety do Bagdádu v něčem připomínají proslulé lety do obklíčeného Sarajeva v první polovině devadesátých let. I tentokrát, jako tehdy, se zahraniční letadla stávají nezřídka terčem ostřelování ručními zbraněmi, nebo dokonce raketami země-vzduch, které odpalují irácké gerily.
Jen za poslední týden podle diplomatických zdrojů z Bagdádu byly takové útoky tři. Naštěstí se obešly bez vážnějších následků. Ještě několik hodin před plánovaným odletem do Bagdádu visela celá mise na vlásku.
Český vojenský challenger čekal na povolení k přistání na mezinárodním letišti v irácké metropoli. A zatímco delegace během dne jednala v bezpečí Saddámova paláce, který se stal dočasně sídlem Civilní správy Iráku, na letišti se odehrálo drama.
Piloti, kteří už seděli ve stroji a připravovali se na zpáteční let, byli svědky toho, jak americké vrtulníky zahájily ze vzduchu ostrou palbu do bezprostředního okolí letiště. "Nevíme pochopitelně, na co střílely, ale viděli jsme, jak z místa šlehají plameny a jde kouř," řekl kapitán.
Samostatnou kapitolou byl pak start letadla. Jak uvedla posádka, Američané, kteří řídí provoz letiště, doporučují, aby žádné letadlo neopakovalo startovací manévr předchozího letounu a nedalo tak šanci nepříteli ho sestřelit.
Proto se i naše posádka rozhodla, že tentokrát namíří nos lehkého a výkonného challengeru rovnou do nebe, aby co nejrychleji nastoupala do bezpečné výšky 5000 metrů, a vyhnula se tak případným problémům.
Nic netušící cestující se však při "kolmém" startu jen více vnořili do svých sedaček a těšili se na okamžik, až po půlhodině letu posádka dovolí rozsvítit světla a začne roznášet občerstvení.
Co bylo včera mimořádné z hlediska normální letecké přepravy, je v iráckých podmínkách normální a běžné. Akceptovat to musí i ty nejvyšší politické delegace.