Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žerty, pak klení. Animace a hlasy pilotů dokreslily tragédii z Jaroslavle

  8:52aktualizováno  12:23
Ruský Mezistátní letecký výbor zveřejnil oficiální počítačovou simulaci havárie letadla Jak-42 u Jaroslavle. Rekonstrukce zachycuje poslední okamžiky tragického letu včetně přepisu rozhovoru posádky a letových záznamů.

Záznam, který zveřejnila Komsomolskaja pravda, ukazuje, že v kabině panovala dobrá nálada. "Piloti zjevně nebyli nervózní - žertují, smějí se. Není zřejmé, že by někam spěchali nebo že by je někdo honil. Šlo o normální let," poznamenal list k dřívějším spekulacím, že posádka mohla být pod tlakem kvůli chystanému příletu vysoce postavených politiků do Jaroslavle.

Posádka plnila běžné úkony a dohadovala se o nastavení řízení letounu, protože neznala přesnou váhu stroje. "Kolik podle tebe? Devět?" ptá se druhý pilot kapitána, který odpovídá, že "určitě osmičku", než pilot ohlásí "osm a půl". Následují hlášení o volné dráze a předběžném svolení ke vzletu a nastavení motorů na nominální výkon, který se používá při nezatíženém letadle.

Simulace

Celou animaci si stáhněte zde

Piloti se rozhodují, že odstartují z poloviny dráhy, čímž se připravují o několik set metrů. Letoun roluje na startovací dráhu. Do konce zbývá 2,5 kilometru, při předpokládané váze by mělo stačit 1 200 metrů.

"Posádka vzlétá. Hranice - 190," hlásí kapitán. Při rychlosti 190 kilometrů za hodinu by se mělo přední kolo letounu odlepit od země. Blíže neidentifikovaný hlas pokračuje: "Třeba je hranice 200." "Vzlet 200," potvrzuje kapitán. Zatížený letoun potřeboval ale startovací rychlost nejméně 210 kilometrů za hodinu.

Piloti přidávali a zároveň brzdili

"Rychlost roste. Parametry v normě. 130...150..170..190," hlásí mechanik stoupající rychlost. V záznamu se však ozývá rostoucí hluk od předního kola, které se nemůže odlepit od země. Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že některý z pilotů bezděčně stlačil pedál brzdy.

Piloti nebyli žádní zajíci

Rozhovor s českým expertem, který navštívil MAK a místo katastrofy

Podle vyšetřovatelů byli piloti špatně přeškolení z typu Jak-40, kde jsou na podlaze opěrky pro podpatek. V novějších Jak-42 opěrky nejsou, a pokud některý z pilotů ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, omylem sešlápl brzdu. Svoji roli mohl sehrát i fakt, že druhý pilot bral léky na neurologickou poruchu.

"Zdvíhejte!" zní v kabině, zatímco piloti přitahují kniply. "210," hlásí mechanik rychlost, která však kvůli brzdění podvozku ke vzletu nestačí. "Vzlet!" dožaduje se kapitán maximálního tahu motorů v okamžiku, kdy ke konci dráhy zbývá necelý kilometr.

Pokud by teď kapitán nařídil přerušit start, letoun by nejspíše přejel konec dráhy, ale bez vážnějších následků. "Určitě jsme stabilizátor málo nastavili," tvrdí druhý pilot. "Vzlet, vzlet!" volá kapitán. "250," hlásí mechanik. "Vzlet, stabilizátor!" křičí kapitán.

Andrjucha!

Letoun přejíždí konec startovací dráhy. Kapitán nečekaně odtahuje knipl od sebe; nejspíše se rozhodl přerušit start. Palubní mechanik sám přepojuje motory na nízký tah, aby se letadlo snadněji zastavilo. Rychlost klesá.

"Co to vyvádíš?!" křičí druhý pilot nejspíše na kapitána - piloti si v tu chvíli uvědomili, že přerušený start letoun silně poškodí a rozhodují se vzlétnout. Nastavují výšková kormidla na maximum a vší silou přitahují kniply k sobě.

Jeden z nich se v tu chvíli možná naplno opřel do pedálů brzd. "Vzlet!!!" volá kapitán. Mechanik znovu nastavuje všechny tři motory na maximální tah. Letoun se 450 metrů za koncem dráhy odlepuje od země.

V kabině zní poplašný signál. Letoun, který už nezpomalují brzdy, se prudce vzpíná vzhůru, ale z výšky šesti metrů začíná padat. Kapitán nadává. "Andrjucha!" volá na něj druhý pilot. Kapitán zakleje a o dvě setiny vteřiny později je záznam přerušen.

Stroj s členy hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl se pak prudce zvedl, ztratil rychlost a spadl na levé křídlo. V jeho troskách zahynulo 44 lidí včetně trojice českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Brigitte Macronová (Taormina, 26. května 2017)
První dáma Francie dostala oficiální roli. Pracovat bude zadarmo

Manželka francouzského prezidenta Brigitte Macronová dostala oficiální reprezentativní roli v Elysejském paláci. Za svou činnost ale nebude nijak finančně...  celý článek

Narkoman si připravuje dávku heroinu.
Skotsku vymírá „generace Trainspotting“, narkomany kosí podlomené zdraví

Skotsko se už deset let potýká s rostoucím počtem úmrtí spojených s užíváním drog. V přepočtu na milion obyvatel v této statistice dokonce vévodí EU. Podle...  celý článek

Voják syrské armády v provincii Dajr az-Zaur (30. dubna 2017)
Zlikvidovali jsme více než dvě stě bojovníků IS, tvrdí Rusové

Ruské letectvo údajně zabilo přes dvě stě bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS), kteří byli na cestě k východosyrskému městu Dajr az-Zaur ve...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.