Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Znásilnili mě, přiznala kdysi dívka v rádiu, jež napálilo zdravotnice

  15:08aktualizováno  17:36
Žert, který skončil tragédií, není prvním kontroverzním činem australského rádia 2Day FM. Jeho moderátor kdysi přiměl čtrnáctiletou dívku v éteru říct, že byla znásilněna. Tento týden stanice nachytala britské zdravotní sestry a získala informace o stavu vévodkyně Kate. Jedna ze sester z dosud nevysvětlených důvodů zemřela.

Mel Greigová a Michael Christian | foto: Reuters

Spekuluje se, že si vzala život a její úmrtí vyvolalo v Británii šok. Australské rádio se po smrti zdravotnice omluvilo a moderátory Mel Greigovou a Michaela Christiana stáhlo z vysílání. Oba jsou prý událostí otřeseni. Šéf společnosti Southern Cross Austereo, která rádio 2Day FM vlastní, prohlásil, že tragédie ho hluboce zarmoutila, ale zaměstnanci zákon podle něj neporušili a stojí za  nimi.

Smrt Saldanhaové

Moderátoři v úterý zavolali do londýnské nemocnice, kde ležela těhotná vévodkyně z Cambridge, a předstírali, že jsou královna Alžběta II. a princ Charles. Sestra Jacintha Saldanhaová jim uvěřila, přepojila je na kolegyni a ta jim pak poskytla informace o Kate. Saldanhaovou tři dny poté našli mrtvou, britská média spekulují, že spáchala sebevraždu.

"Je to tragická událost, která nemohla být předvídána a hluboce nás zarmoutila. Myslím, že žertovné telefonáty jako chytáky se v rádiích dějí desítky let (...) Jsme si jistí, že jsme neudělali nic nelegálního," prohlásil v sobotu ředitel společnosti Southern Cross Austereo Rhys Holleran.

To je ovšem v kontrastu s tím, co v prohlášení ještě před tragédií uvedl ředitel nemocnice John Lofthouse. Řekl, že už byl upozorněn na to, že australské rádio svým kouskem zákon porušit mohlo, když se jeho moderátoři představili jako někdo jiný a žádali důvěrné informace o zdravotním stavu Kate.

Dřívější vtípek rádia kritizoval i premiér, inzerenti stáhli reklamu

Oběť vtipu

Policie v sobotu zveřejnila snímek šestačtyřicetileté Jacinthy Saldanhaové. Matka dvou dětí do Velké Británie přišla před devíti lety. Policie potvrdila, že pocházela z Indie a žila se svou rodinou v Bristolu. V Londýně pobývala v domově pro sestry nedaleko nemocnice, kde pracovala poslední čtyři roky.

Jacintha Saldanhaová na snímku pořízeném z videa

Policisté zatím její smrt a telefonát australských moderátorů nespojili, ale vynořila se řada spekulací, že spáchala sebevraždu nebo zemřela ve stressu z celé záležitosti. Policisté uvedli, že příčiny úmrtí zatím nejsou známé, ale nebyly zjištěny žádné podezřelé okolnosti. Koroner určí příčinu úmrtí příští týden. Před nemocniční ubytovnou pro ošetřovatelky se dnes začaly vršit květiny.

Zdroj: ČTK

Není to poprvé, co rádio 2Day FM vyvolalo vlnu nevole. Obrovská kritika se na něj snesla i v roce 2009. Moderátor Kyle Sandilands uváděl pořad, v němž napojil na detektor lži čtrnáctiletou dívku a společně s její matkou ji pak zpovídal, upozornil list The Guardian na svém webu.

Ta se jí zeptala, zda je sexuálně aktivní. "Už jsem ti o tom řekla a nedívej se na mě se smíchem, protože to není směšné. Znásilnili mě, když mi bylo dvanáct let," odpověděla dívka. Sandilands na to zareagoval otázkou: "Dobře, a je to tvá jediná sexuální zkušenost?"

Pořad tehdy zkritizoval kromě obyčejných Australanů i tehdejší premiér země Kevin Rudd. Australský úřad pro dohled nad médií pak nařídil stanici, aby zajistila zvýšenou ochranu nad dětmi.

Stanice byla kritizována i kvůli pořadu Heartless Hotline, kdy nabízela postiženým lidem odměny, které jim pak mohly být podle rozhodnutí posluchačů odebrány.

Jonathan Holmes z americké stanice ABC vysvětlil pro rádio BBC, že australské 2Day FM je velmi populární hlavně u mladých lidí ve věku 15 až 25 let.  "Jeden z důvodů úspěchu jsou právě tyto typy žertů, z nichž některé jsou velmi pochybné. Manažeři (rádia) neustále balancují na hraně, kam až mohou zajít."

Kvůli poslednímu vtípku se lidé na rádio obořili ještě před smrtí Saldanhaové a po jejím skonu se začaly ozývat v australských médiích i hlasy, aby oba moderátoři dostali výpověď. Jeden průzkum ukázal, že dvě třetiny lidí vtip považovaly za krutý. Někteří komentátoři nazvali kousek Christiana a Greigové "idiotským". Australský úřad pro dohled nad médii je kvůli případu rádia zasypaný stížnostmi, formální vyšetřování zatím ještě nezahájil.

Zato stanici potrestali někteří velcí inzerenti, kteří začali v rámci bojkotu stahovat své reklamy. 2Day FM pak na neurčito stáhlo všechny reklamy, píše Sydney Morning Herald na svém webu.

Moderátory překvapilo, že s nimi sestra mluvila

S nápadem zavolat do nemocnice údajně přišel Michael Christian, který podle serveru Western Australia Today nebyl do té doby nijak známý. Původně chtěl zkusit mluvit se samotnou Kate, navzdory faktu, že ležela v nemocnici s vážnou nevolností. Telefonát byl předtočen a ještě před odvysíláním ho schválili právníci rádia 2Day FM.

"Dostali jsme telefonní číslo a bylo nám řečeno, že je to telefon do nemocnice, kde je v současné době Kate Middletonová. Mysleli jsme, že to zkusíme. Nechceme způsobit žádné problémy, nechceme ji stresovat (...) Ale možná ji dnes v noci dostaneme do rádia," řekl pak Christian v pořadu posluchačům.

Fotogalerie

Směrem ke vé kolegyni Mel Greigové pak dodal, že ona bude předstírat královnu a on prince Charles. "To je skvělé," reagovala moderátorka. Dvojice pak do nemocnice zavolala a sluchátko zvedla Saldanhaová, která v nemocnici pracovala čtyři roky jako zdravotní sestra, ale v tu chvíli byla zrovna na recepci.

Graigová pak špatně předstírajíc královnu řekla: "Zdravím tam, mohla bych, prosím, mluvit s Kate, mojí vnučkou?" Sandanhaová odvětila: "Ano, vydržte paní." Christian na to reagoval se slovy, že jestli se to podaří, byl by to vůbec nejjednoduší hovor rádia, při kterém kdy někoho nachytali.

Saldanhaová pak telefon přepojila na svou kolegyni, která dvojici moderátorů prozradila důvěrné informace o stavu vévodkyně. Christian se pak svým úlovkem chlubil Twitteru. Nemělo to ale dlouhého trvání, protože ještě před smrtí zdravotnice se na rádio snesla vlna kritiky. V prvním prohlášení (ještě před smrtí Saldanhaové) oba moderátoři řekli, že byli překvapení, že se s nimi v nemocnici bavili i navzdory jejich silnému australskému přízvuku.

Nemocnice prohlásila, že sestry z ničeho neviní, protože jsou trénovány, aby se staraly o lidi, a ne se potýkaly s novinářskou lstivostí. Také královský palác nemocnici vzkázal, že zdravotnice z ničeho neviní. Jenomže Jacintha Saldanhaová byla podle svých vlastních slov "velmi nervozní člověk" a její přátelé popsali, že se jí vtip hluboce dotknul.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ulice Barcelony den po teroristickém útoku (18. srpna 2017)
Nebyla to náhoda. V Katalánsku kvete džihád, chybí bariéry proti teroru

Španělsku se dlouhá léta teroristické útoky vyhýbaly, čtvrteční atentát v Barceloně ale národu připomněl, že se jim nedá zcela předejít, píší španělská média....  celý článek

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Policie hledá teroristu z Barcelony, v Cambrils zabila pět útočníků

Španělská policie zabila v noci na pátek pět lidí, kteří se v autě ve městě Cambrils snažili porážet chodce. Pachatelé před tím zranili šest civilistů a...  celý článek

Britská herečka Laila Rouassová v seriálu Holby City
Herečka se v Barceloně schovala do mrazáku, z úkrytu pilně tweetovala

Herečka Laila Rouassová z britského seriálu Holby City se během čtvrtečních teroristických útoků v Barceloně ukryla v mrazáku. Na Twitteru svým fanouškům...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.