Dopravní podnik je ale podle informací MF DNES odmítl zaškolit. Minimálně u jedné z nich k tomu neměl žádný rozumný důvod. Řidička totiž patří mezi ty nejlepší, kteří s tramvajemi v Brně jezdí. Brněnského dopravce dokonce reprezentuje na mezinárodních soutěžích, jednou vybojovala vítězství.
"Ano, měla jsem o zaškolení na tramvaj 13T zájem, ale nebyla jsem vybrána," odpověděla pouze na otázky MF DNES žena. Další informace ale odmítla sdělit s tím, že nesmí s novináři mluvit. Nepřála si ani zveřejnit jméno.
Právě zkušenosti řidiče, jeho pověst, případné zaviněné nehody nebo stížnosti na jeho chování ze strany cestujících jsou kritérii, ke kterým by se mělo při výběru řidičů k zaškolení na novou tramvaj přihlížet. V případě odmítnuté ženy je ovšem odpovědní pracovníci ignorovali.
Mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová nejprve tvrdila, že žena nemohla školení na tramvaj Porsche absolvovat, protože v době jeho konání dělala zkoušky na řízení autobusu. Později své tvrzení upravila a uvedla, že Dopravní podnik jí zaškolení nabídl, ale žena ho odmítla.
Řidiči, kteří jsou s případem obeznámeni a kteří o něm informovali MF DNES, ale oficiální verzi zaměstnavatele popírají.
Jejich nařčení z diskriminace Dopravní podnik zpochybňuje. "Pohlaví ani věk nehrají žádnou roli. Naprosto tedy odmítáme jakoukoliv úvahu o diskriminaci," přetlumočila stanovisko dopravce Pohanová.
Přestože oficiálně má výběr šoférů na starost několik osob, které by k přáním zájemců neměly nijak přihlížet, v praxi systém funguje podle zaměstnanců úplně jinak.
"Řidiči chodí o zaškolení prosit. Je to i logické, že se vybírají lidé, kteří o to mají zájem, než aby se školili ti, kteří o to nestojí," popsal jeden z řidičů tramvají. V obavě z postihu také odmítá zveřejnit své jméno.
Další zaučování na tramvaje Porsche nyní neprobíhá, řidičky s nimi zatím jezdit nemohou.
"S ohledem na to, že v současné době máme zmiňované tramvaje pouze dvě, není v této chvíli potřebné další zaškolování. S plánovanou dodávkou dalších kusů ale bude pokračovat," uvedla mluvčí Pohanová. Zároveň prohlásila, že o zacvičení se ucházela pouze jedna řidička, podle informací MF DNES ale byly ženy minimálně dvě.
Chyboval Dopravní podnik, nebo jeho pracovník?
Podle odborníků na ženská práva je třeba rozlišit, zda jde v tomto případě o selhání jednotlivce rozhodujícího o zařazení řidičů do školení, které se nyní snaží dopravce ututlat, nebo o systémovou chybu samotného Dopravního podniku.
Bránit se podobnému rozhodnutí je však obecně pro řidičky jen velmi obtížné. "Takto to má jasné znaky diskriminace na základě pohlaví. Jenže stát nemá ucelenou legislativu, neexistuje instituce, která by se obětí zastala," vysvětlila Lenka Bennerová z občanského sdružení Fórum 50 %, které se oblastí ženské rovnoprávnosti zabývá.
"Dost této problematiky řeší samotný zákoník práce, soudci ale většinou podobné případy odmítají s tím, že se nemají v zákonech o co opřít," doplnila Bennerová.