Zemi „těsně“ minul velký asteroid

Nebezpečně velký asteroid 2004 XP14 proletěl ráno "mimořádně blízko" Země. Naše planeta však mohla zůstat klidná: necelý kilometr široké těleso letělo ve vesmírné "blízkosti", která se neměří na centimetry ani na metry, nýbrž na statisíce kilometrů.

Dráha asteroidu 2004 XP14 - Na Hvězdárně Úpice na Trutnovsku vyfotografoval Libor Vyskočil část dráhy asteroidu 2004 XP14. (4. července 2006) | foto: Libor Vyskočil, Hvězdárna Úpice

INFOGRAFIKA:
Těsný průlet asteroidu 2004 XP14

Před dvěma lety, kdy asteroid objevili pracovníci Lincolnovy laboratoře pro výzkum asteroidů v blízkosti Země (LINEAR), astronomové tak klidní nebyli a obávali se možné srážky.

Nyní už vědí, že se asteroid nejvíc přiblížil Zemi na vzdálenost 432 820 kilometrů. V roce 2004 vědci ještě počítali s možností, že i když těleso nenarazí do Země nyní, může na ni dopadnout později v tomto století.

Mělo by to stejný účinek jako odpálení několika vodíkových bomb nejsilnější ráže: výsledkem by byla zkáza v kontinentálním měřítku. I tyto obavy jsou však už minulostí.

Přesto si bramborovitý asteroid udržel hrozivé označení "potenciálně nebezpečné těleso". Je však daleko méně nebezpečný než asteroid 99942 Apophis, který bude možné v roce 2029 sledovat pouhým okem.

Apophis je menší než 2004 XP14 a měří pouhých 300 metrů. Poletí však ve vzdálenosti pouhých 32 tisíc kilometrů od Země.

Sledovat průlet asteroidu 2004 XP14 bylo daleko náročnější. Vědci sledovali dalekohledy i pomocí radarů. Tak mohli daleko přesněji určit nejen rychlost tělesa, ale i jeho rozměry a hmotnost. Radary budou asteroid sledovat až do 5. července.

Autoři:

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Americká zpěvačka Kesha vystoupila v pražském klubu Sasazu (18. července 2013,...
Hudebnímu průmyslu vládnou bílí muži, zjistil průzkum. Ženám vadí arogance

V hudebním světě jsou ženy a příslušníci etnických menšin stále v minoritním zastoupení, zvlášť na vedoucích a manažerských pozicích. Upozornil na to průzkum...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.